Тема. Розрізнення відмінків іменників з однаковими закінченнями. (Вправи 107-110).
Мета. Ознайомити учнів зі способами розрізнення давального і місцевого відмінків жіночого роду на – а (-я); виробляти в учнів уміння розрізняти відмінкові закінчення іменників.
Обладнання: поштові конверти (чисті), ілюстрації з історії Запорізької Січі, індивідуальні картки.
Хід уроку
I. Організація класу.
II. Перевірка домашнього завдання.
Вправа “Крісло автора”.
Учні зачитують самостійно дібрані прислів’я і приказки про рідний
III. Актуалізація опорних знань.
1. Вправа “Мозковий штурм”.
– Розкажіть все, що ви знаєте про відмінки і відмінювання іменників.
2. Вправа “Провідміняй мене”.
– Провідміняйте усно іменники мами, дід, сонце.
Вправа виконується на закріплення назв відмінків і питань до них.
IV. Повідомлення теми і завдань уроку.
– Сьогодні на уроці ми будемо вчитись розрізняти відмінки іменників з однаковими закінченнями.
V. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу.
1. Вправа “Пригадай!” (вправи 107).
А) Рубрика “Слово про слово”.
Адреса? т – той,
Адресант той, хто надсилає листа.
Б) Рубрика “Пригадай!”.
– Як підписуємо конверт?
– У якому відмінку стоять іменники, що називають прізвище, ім’я та по батькові адресата (людини, якій адресують листи)? (Д. в.)
– У якому відмінку вживають іменники, що називають прізвище, ім’я і по батькові адресанта? (Н. в.)
– Заповніть поштовий конверт, використовуючи іменники в називному відмінку однини.
2. Вправа-дослідження (вправа 108).
А) Ознайомлення з текстом.
– Прочитайте текст, з’ясуйте значення невідомих слів.
– Що ви знаєте про козаків та їхню боротьбу за визволення рідного краю?
– Які почуття викликають у вас слова козаки, запорожці?
Б) Мовне дослідження (завдання 2).
– У яких відмінках вживається виділений іменник? (Боротьбі: у першому реченні – Д. в., у другому реченні – М. в.)
– Опрацюйте правило-висновок.
В) Самостійна робота (завдання 3).
– Складіть і запишіть два речення із виділеним іменником (боротьбі). Цей іменник використайте у реченнях у формі давального і місцевого відмінка однини.
Фізкультхвилинка.
3. Робота в парах (вправа 109).
А) Ознайомлення з текстом, розмова-діалог за змістом.
Можна використати ілюстрації про історію козацтва.
Б) Рубрика “Слово про слово”.
Резиденція – місце перебування уряду, керівників держави, високопоставлених осіб.
В) Вибіркове списування (завдання 2).
– Визначте відмінки слів, що повторюються в тексті.
– Випишіть речення, у яких цей іменник уживається в давальному і місцевому відмінках. (4 речення – Д. в., 5 речення – М. в.)
– Поясніть розділові знаки в останньому реченні.
Г) Редагування (завдання 4).
– Удоскональте текст, уникаючи повторів.
4. Вправи дія самостійної роботи (робочий зошит).
VI. Підсумок уроку.
Вправа “Мозковий штурм”.
– Поділіться інформацією, що ви знаєте про відмінювання іменників.
VII. Повідомлення домашньою завдання з попереднім інструктажем.
С. 55 – правило, с. 56 – вправа 110.