ТАБЛИЧНЕ ДОДАВАННЯ І ВІДНІМАННЯ ЧИСЕЛ У МЕЖАХ 10
Урок 55. СКЛАДАННЯ І РОЗВ’ЯЗУВАННЯ ЗАДАЧ ЗА МАЛЮНКОМ І СХЕМОЮ. ДОПОВНЕННЯ РІВНОСТЕЙ І НЕРІВНОСТЕЙ. РОЗПІЗНАВАННЯ ГЕОМЕТРИЧНИХ ФІГУР
Мета: навчати учнів складати і розв’язувати задачі на збільшення і зменшення числа на кілька одиниць за малюнком і схемою; закріплювати вміння доповнювати рівності і нерівності, розпізнавати геометричні фігури; вдосконалювати обчислювальні навички; виховувати старанність.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. ПОВТОРЕННЯ ВИВЧЕНОГО
1. Веселі задачі
– Ось до класу на урок
Залетіло шість сорок.
Дві пізніше прибуло.
Скільки всіх птахів було? (8)
-У саду до годівниці
Прилетіли три синиці,
Потім ще чотири птиці.
Скільки птиць на годівниці?
2. Гра “Мовчанка”
3. Лічба від 1 до 10 і навпаки
4. Гра “Лічіть вперед, лічіть назад”
Учитель називає число в межах 10, а діти мають лічити у прямому і зворотному порядку.
– Назвіть “сусідів” числа 4; 6; 8.
– Назвіть наступне число до чисел 5; 6; 8; попереднє до чисел 3; 10; 6.
5. Математичний диктант
–
– 8 зменшити на 1.
– 7 плюс 2.
– 10 мінус 2.
– Перший доданок – 5, другий доданок – 2. Чому дорівнює сума?
III. ОЗНАЙОМЛЕННЯ З НОВИМ МАТЕРІАЛОМ.
РОБОТА ЗА ПІДРУЧНИКОМ (с. 62)
Завдання 1
– Обчисліть. Прочитайте вирази з однаковими відповідями. (9 – 2; 5 + 2; 2 + 2; 6 – 2; 7 – 2; 3 + 2; 5 – 2; 1 + 2). Решту прикладів прочитайте так, щоб відповіді звучали у порядку спадання. (8 + 2; 6 + 2; 4 + 2; 0 + 2)
Завдання 2
– Розгляньте малюнок і схему. Скільки солдатиків на верхній полиці? Скільки солдатиків на нижній полиці? Як це показано на схемі? Складіть і розв’яжіть задачу за малюнком і схемою.
Завдання 3
– Розгляньте малюнок і схему. Скільки печива на першій тарілці? Скільки печива на другій тарілці? Як це показано на схемі? Складіть і розв’яжіть задачу за малюнком і схемою.
Завдання 4
– Доповніть рівності і нерівності за зразком.
– Розглянемо зразок. Скільки буде 4 – 1 – 1? (2).
– Ми бачимо, що 2 = 2. Ставимо знак “дорівнює”.
– Скільки буде 5 + 1? (6). Ми бачимо, що необхідно порівняти 6 і 7.
– Який знак поставимо? (Менше)
– Чому? (Тому що 6 менше 7.)
– Отже, 5 + 1 < 7.
– Скільки буде 5 + 2? (7) Ми бачимо, що необхідно порівняти 7 і 6.
– Який знак поставимо? (Більше)
– Чому? (Тому що 7 більше 6.)
– Отже, 5 + 2 > 6.
– Прочитайте отримані рівності.
– Прочитайте нерівності, у яких поставили знак “більше”.
– Прочитайте нерівності, у яких поставили знак “менше”.
Завдання 5
– Розгляньте малюнки. Знайдіть на малюнках різні геометричні фігури і назвіть їх.
– Скільки трикутників на першому малюнку? (9) Скільки чотирикутників на першому малюнку? (8) Скільки кругів на першому малюнку? (3) Скільки точок на першому малюнку? (2) Скільки трикутників на другому малюнку? (8) Скільки кругів на другому малюнку? (3) Скільки точок на другому малюнку? (2) Скільки променів на другому малюнку? (7) (Аналогічна робота проводиться за третім і четвертим малюнками.)
Фізкультхвилинка
IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Гра “Чарівні фігурки”. Робота з індивідуальним матеріалом
– Покладіть на парту 5 квадратиків, а кружечків – на 1 менше. Збільшіть кількість кружечків на 1. Що можна сказати про кількість квадратиків і кружечків? (їх порівну.)
– Покладіть на парту 3 квадратики, а трикутників – на 1 більше. Зменшіть кількість трикутників на 1. Що можна сказати про кількість квадратиків і трикутників? (їх порівну.)
2. Порівняння виразу і числа
3. Геометричний матеріал
– У кожному рядку знайдіть зайву фігуру.
V. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
– Що означає “збільшити число на 2”? “зменшити число на 2”?
– Назвіть складові частини задачі.