Тема. Складені задачі, що включають знаходження дробу від числа. Повторення правила множення числа на добуток Подання дробу як частки двох чисел (№№ 797-805).
Мета. Закріплювати вміння учнів розв’язувати задачі, що включають знаходження дробу від числа; ознайомити учнів із дробами як частками двох чисел, вчити розв’язувати відповідні задачі; повторити правило множення числа на добуток та вправляти учнів у застосуванні його для спрощення обчислень.
Обладнання. Таблиця для усних обчислень; схеми задач.
Зміст уроку
І. Контроль,
1. Перевірка домашнього завдання.
А) Пояснити розв’язання задачі № 795.
(Розв’язання:
1) 50 • 20 = 100 (м2) – площа сквера;
2) 100 : 5 • 2 = 40 (м2) – площа ігрового майданчика;
3) 100 – 40 = 60 (м2) – відведено під дерева й кущі.)
Б) Із завдання № 796 зачитати результати обчислення виразів на три дії. (Відповідь: 80 774; 72377.)
2. Усні обчислення.
А) Знайти , , , , , від 1 доби (4 год; 20 год; 6 год; 18 год; 2 год; 10 год.)
Б) Знайти:
від різниці чисел 95 і 45 (20);
від добутку чисел 20 і 9 (120).
В) Мама розрізала торт на 15 рівних частин. 7 частин вона залишила в тортівниці, а решту поділила порівну між татом, дочкою, сином і собою. Яку частину торта одержав кожний з них? ( )
Г)* Яка це тварина, якщо її маса складається з – тонни і ще її маси? (Відповідь: 500 кг, зубр.)
(Відповідь. = 100 кг. З малюнка видно, що т – це всієї маси тварини. Тобто, маса тварини у 5 разів більша, ніж 100 кг.)
Г) Вправа № 798.
II. Вивчення нового матеріалу.
1. Пояснення (за № 802).
2. Закріплення вивченого.
Задача 1. 4 кг крупів розсипали у 10 пакетів, порівну в кожний. Скільки крупів у кожному пакеті?
(Розв’язання: 4 : 10 = (кг) = 400 (г).)
Задача 2.
5 хлопчиків упіймали 4 кг риби і поділили її порівну. Скільки риби у кожного хлопчика?
(Розв’язання:
4 : 5 = (кг) = 800 (г)
1000 : 5 • 4 = 800 (г).)
Фізкультхвилинка.
III. Розвиток математичних знань.
1. Розв’язування задач.
А) Задача № 797.
Учні з високим рівнем знань розв’язують задачу самостійно, решта – під контролем вчителя складають план розв’язування задачі, далі – працюють самостійно. Один із учнів записує самостійно розв’язання задачі діями з поясненням на дошці. (Відповідь: 8 см, 14 см2.)
Б) Задача № 799.
Один учень записує дії на дошці, щоб потім звірити результат.
1) – площа розширеної площі парку;
2) – площа паркової зони міста.
2. Виконання завдання № 803 (1, 2).
Учні виконують завдання з коментуванням.
3. Самостійна робота.
Варіант 1.
1) Задача № 800. (Відповідь: 2500 м2.)
2) Завдання № 803 (3), верхній рядок виразів. (Відповідь: 7682; 22445.)
Варіант 2.
1) Задача № 801. (Відповідь: 72 гривні.)
2) Завдання № 803 (3), нижній рядок виразів. (Відповідь: 715; 6225.)
IV. Підсумок уроку.
Обчислити зручним способом.
125 • (15 • 8)
25 • (35 • 4)
V. Домашнє завдання.
№№ 804, 805 (с. 132).