Урок 91
Тема. Слова з ненаголошеними е, и, правопис яких треба запам’ятати. Перевірка написання слів за словником.
Складання розповіді за малюнком і питаннями. Вимова й написання слів крига, крижина, крижинка
Мета: вчити правильно визначити, які слова треба перевіряти за орфографічним словником; формувати навичку правильного ним користування; збагачувати активний словниковий запас учнів; вчити складати розповідь за малюнком і питаннями; навчити правильній вимові і написанню слів крига, крижина, крижинка; виховувати
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань
1. Перевірка домашнього завдання (вправа 140)
– Прочитайте речення, які ви склали вдома.
– Поясніть, чому ви вставили саме такі букви.
– Яким правилом користувалися під час виконання цього завдання?
2. Хвилинка чистопису
Г П Т Тарас Григорович Шевченко
– Хто він такий?
– Запишіть цю відповідь. (Т. Г. Шевченко – видатний український поет.)
III. Повідомлення теми й мети уроку
– Сьогодні ми перевірятимемо
IV. Робота над вивченням нового матеріалу
1. Бесіда за малюнком (с. 62)
– Ви, звичайно ж, упізнали на малюнку нашого Великого Кобзаря – Т. Г. Шевченка.
Що ви про нього знаєте?
– Пригадайте вірші Тараса Григоровича і скажіть, чому його портрет подано на такому фоні.
2. Опрацювання віршів (вправи 141, 142, 143)
– Прочитайте вірш Богдана Лепкого. Які думки він хотів нам передати? Як ви зрозуміли?
– Випишіть із вірша слова з ненаголошеним [е] в корені, пояснюючи вживання букви е в цих словах.
– Прочитайте вірш Тараса Григоровича, передаючи голосом почуття, з яким поет звертається до вечірньої зорі. Запам’ятайте його.
– Запишіть вірш по пам’яті. Підкресліть букви е, и, що позначають голосні звуки в ненаголошених складах.
– Підкресліть службові слова разом з тими, з якими вони зв’язані. Зачитайте їх. (Над горою, в неволі, з тобою)
– Прочитайте вірш із вправи 143. За якими словами можна визначити пору доби, описану поетом?
– Яке слово близьке за значенням до слова гомоніти?
– Спишіть два останні рядки вірша, вставляючи попущені букви.
– Як перевірити написання слова сичі? А слово ясен?
3. Словникова робота
– Прочитайте словникові слова у рамочці на с. 63.
– Що вони значать? (Крига – це замерзла вода, лід. Крижина і крижинка – частинка криги. Це споріднені слова.)
– А що ще слід запам’ятати? (У корені і під наголосом, і без наголосу пишемо букву и.)
– Прочитайте ще раз ці слова за мною і запам’ятайте їх вимову й написання. Сьогодні нам ці слова знадобляться.
4. Колективна робота з підручником (вправа 145)
– Прочитайте текст і доберіть до нього заголовок. Спишіть.
– У виділених словах позначте наголос і підкресліть букви, що позначають ненаголошений [и]. Знайдіть звертання. (Крижинки)
5. Фізкультхвилинка
V. Закріплення вивченого матеріалу
1. Складання розповіді (вправа 146)
– Розгляньте малюнок і скажіть, яка пора року зображена на ньому. Як ви це визначили? (Зацвіли проліски. З’явилися котики. Почався льодохід.)
– Ще раз уважно погляньте на малюнок і дайте відповіді на питання.
1) Що робиться зі снігом? (Сніг швидко тане.)
2) Як змінилася річка? (На річці почався льодохід.)
– Що таке льодохід? Так буває на початку весни, коли тріскається на шматочки лід і рухається, тобто пливе, по воді. За таким явищем цікаво спостерігати. Крижини з шумом напливають одна на одну, розбиваються, і вже маленькі крижинки пливуть далі.
3) Яке небо? (Небо високе, блакитне з білими хмарками.)
4) Які стоять дерева? (Дерева ще голі, але бруньки вже набубнявіли.)
5) Як стало гріти сонце? (Сонце стало підійматися вище, гріти дужче й довше.)
6) Яка пора року настає? (Настає чарівна весна.)
– А які ще зміни в природі ви помітили навесні? (Прилетіли із вирію пташки. На верболозі з’явилися котики. Зацвіли перші підсніжники.)
– Запишемо три речення зі складеної розповіді. (Сніг швидко тане. Прилетіли із вирію птахи. Настає чарівна весна.)
– Користуючись правилом, перевірте позначення на письмі ненаголошених [е] за правилом.
2. Робота з орфографічним словником. Самооцінка
– Користуючись словником, вставте пропущені букви е, и у словах, записаних на дошці. Спишіть ці слова.
Абр_кос, б_тон, г_рой, д_ректор, кал_ндар, к_піти, к_шеня, кор_дор, л_мон, м_телик, н_діля, пш_ниця, ч_решня.
VI. Підсумок уроку
– Коли необхідно користуватися орфографічним словником?
– Чи треба написання слів крижини, крижинки перевіряти за цим словником? Чому?
– Наведіть приклади слів, правопис яких необхідно або запам’ятати, або з’ясувати за словником.
VII. Домашнє завдання з інструктажем
Вправа 148.