Мета: вчити учнів самостійно формулювати тему, основну думку тексту, добирати заголовок, який відповідає темі, основній думці тексту, виявляти у тексті слова, речення, які допомагають визначити основну думку тексту; розвивати увагу, спостережливість; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати любов до природи.
Хід уроку
ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ (див. додатковий матеріал до уроку на с. 10)
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні на уроці ми будемо вчитися визначати тему, основну думку у
СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ Підготовча робота. Робота за таблицею Робота за підручником
1) Вправа 17 (с. 12-13).
- Читання тексту учнями та з’ясування значення невідомих слів. Переказ змісту прочитаного тексту. Визначення типу тексту, теми і мети. Добирання заголовка. Вибіркове списування.
– Знайдіть у тексті і запишіть у зошити речення, у яких розкривається основна думка тексту-розповіді. (Сонечко – корисна комаха. Вона знищує ненажерливу попелицю.)
2) Вправа 18 (с. 13).
- Читання тексту
– Що цікавого дізналися з тексту?
- Визначення теми, мети тексту. Добирання учнями заголовка та запис його в зошити.
– Знайдіть у тексті опис сонечка і запишіть його в зошити.
3) Вправа 19 (с. 13-14).
- Читання тексту та визначення його типу. З’ясування характерних ознак тексту-міркування: твердження, доказу і висновку. Визначення теми, мети тексту, добирання заголовка. Списування речень-доказів, які автор уживає у тексті.
– Знайдіть і підкресліть слова, які доречно вживати у текстах-міркуваннях.
Висновок. Ми розглянули три типи текстів.
– Про кого йдеться в усіх цих текстах? (Про сонечко)
– Отже, тема цих текстів однакова.
– А основна думка? Від чого залежить основна думка тексту? (Від типу тексту)
– Щоб визначити основну думку тексту, слід звертати увагу на те, до якого типу належить поданий текст.
Фізкультхвилинка УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ Творча робота
– Прочитайте слова, записані на дошці.
Рано, спочатку, потім, удень, після уроків, пізніше, надвечір, увечері.
– На що вказують ці слова? (На послідовність подій)
– Використовуючи ці слова, складіть розповідь про свій день.
Гра “Кращий знавець мови”
– Прочитайте і відгадайте загадку.
ХТО ДІД?
З’їжджалися дочки у гості до діда:
Ось там Завірюха санчатами їде,
За нею Метелиця слідом мете,
Хурделиця хугу з собою веде.
А тільки-но вітер у полі завіє,
Як стануть на межі Хуртеча й Завія.
Нарешті, удвох з Заметіллю приїхала
Найменша – улюблена донечка Віхола.
– Знайдіть слова-синоніми.
– Поясніть заголовок.
– Що може означати слово дід?
– Розкажіть про свого дідуся.
ПІДСУМОК УРОКУ
– Що нового дізналися на уроці?
– У чому зазнали труднощів?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вправа 20 (с. 14) – за вибором учнів.