Мета:
- навчальна: удосконалювати комунікативні вміння; розвивальна: розвивати навички самостійної роботи; виховна: виховувати допитливість та працелюбство.
Внутрішньопредметні зв’язки: лексика, граматика, пунктуація, орфографія.
Міжпредметні зв’язки: мова, література, соціокультура.
Тип уроку: формування умінь і навичок.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ
АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ Перевірка домашнього завдання Виразне читання
> Виразно прочитайте
З ФРОНТОВОГО БЛОКНОТА
До світанку ревли гармати,
А коли зайнялась зоря,
Захотілось перечитати
Том улюблений “Кобзаря”.
На війні не буває часу
Для сердечних, для ніжних слів,
Але серце й любов Тараса
Відчуваєш крізь бурю днів.
Прочитаєш – і стануть сниться
Жито, поле, густий курай,
Каламуть березнева, птиці,
Що вертаються в рідний край.
К. Герасименко
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ
Коментування
> Послухайте текст. До якого стилю він належить? Доведіть це. Випишіть кілька термінів.
Лінгвістичні словники є скарбниками мовних знань, вони зберігають лексичне багатство мови, дають змогу всебічно розглянути, кожне слово як особливий мікросвіт мовної системи. Українська мова, маючи статус державної, неухильно зміцнює свої позиції в усіх сферах суспільного життя, тому попит на українські лексикографічні (написання словників) праці зростає.
ПОВТОРЕННЯ. ФОРМУВАННЯ ВМІНЬ І НАВИЧОК Робота з текстом
> Прочитайте текст. Що таке стиль? Де використовується офіційно – діловий стиль? Які його основні ознаки? Запишіть абзац, інформація якого вас зацікавила. Виділене слово розберіть за будовою.
Стиль – це сукупність мовних засобів і прийомів, вибір яких зумовлений змістом, характером і метою висловлювання. У мові виділяють такі стилі: розмовно-побутовий, науковий, публіцистичний, художній, офіційно-діловий.
Офіційно-діловий стиль використовується в різних державних, громадських та інших організаціях й установах. Це стиль державних законів, указів, постанов, наказів, характеристик, довідок, інструкцій, заяв, актів, протоколів, угод, договорів, оголошень, службових листів тощо.
Основними ознаками цього стилю є чіткість, однозначність, лаконічність, відсутність зайвого, усталеність форм, які виробилися протягом тривалого часу, вживання слів у прямому значенні без образності.
Робота з різними видами ділових паперів
> Прочитайте інформацію про алфавітний список. Познайомтеся, за яким принципом складено каталоги в бібліотеках. Складіть алфавітний список учнів вашого класу.
Алфавітний список – це перелік кого-небудь або чого-небудь за алфавітом. За алфавітним списком легко користуватися словниками, різними документами.
> Прочитайте інформацію про автобіографію. Напишіть автобіографію за перерахованими вимогами.
Автобіографія – це опис свого життя. Головні вимоги – вичерпність відомостей і лаконізм вкладу. В автобіографіях обов’язково зазначаються:
Назва документа. Прізвище, ім’я, по батькові. Дата народження. Місце народження. Відомості про навчання. Відомості про трудову діяльність. Відомості про громадську роботу. Стислі відомості про склад сім’ї. Дата написання й підпис автора.
Заголовок пишуть посередині рядка, трохи нижче за верхнє поле. Кожне нове повідомлення слід починати з абзацу. Дату написання ставлять ліворуч під текстом, підпис автора – праворуч. Може бути автобіографія-розповідь і автобіографія-документ.
Поради
Бажано ознайомитись з автобіографічними творами Т. Г. Шевченка (“Художник”), І. Я. Франка (“Олівець”) та іншими.
Робота зі щоденниками
Ознайомтесь з інформацією про щоденник. Поділіться досвідом ведення особистого щоденника. Підготуйтесь до заняття з позакласного читання з використанням своїх читацьких щоденників.
Щоденник – це записи, які ведуть щодня. Є різні види щоденників: особисті (у тому числі учнівські, читацькі) та колективні.
В учнівському щоденнику школярі записують домашні завдання з усіх предметів (грамотно й охайно), а вчителі ставлять оцінки, що дає можливість батькам краще контролювати успішність своїх дітей. Класний керівник систематично перевіряє ведення цих щоденників.
В особистий щоденник записують цікаві події, випадки із життя. Багато учених та письменників вели і ведуть особисті щоденники (у тому числі й фронтові), які використовують під час написання своїх творів.
У читацьких щоденниках фіксують дату, автора і назву книжки, її короткий зміст, примітки.
У колективних щоденниках ведуть, як правило, літопис діяльності – гуртка, школи, організації, заходів тощо.
Пошуково-творча робота з газетою
> Ознайомтеся зі стінними газетами свого та інших класів, а також школи. Поцікавтеся підшивкою газет у шкільній бібліотеці (на вибір).
> Прочитайте текст і скажіть, що ви ще можете сказати про газети. Які газети передплачує ваша сім’я?
Газета – періодичне видання у вигляді великих аркушів, як правило, щоденне, присвячене подіям сучасного суспільного життя.
Газета має свою структуру – розділи, у яких поміщаються офіційні матеріали, статті, замітки, інформації, хроніка, звіти, репортажі, кореспонденції, нариси, фейлетони, інтерв’ю, програми, оголошення тощо.
Доцільно орієнтуватись також в таких газетних термінах, як: заголовок, шапка, аншлаг, рубрика, колонка, вікна, підвал, псевдонім, юнкор, спецкор, репортер та ін.
Редколегія шкільної газети обирається і обов’язки між членами редколегії розподіляються, приміром, так: редактор, завідувачі відділами, художник, коректор, технічний редактор та ін.
СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ МАТЕРІАЛУ Фронтальна бесіда
- Що називають стилем мови? Які стилі мови ви знаєте? 3 якими стилями вам найчастіше доводиться працювати? Назвіть різновиди ділових паперів офіційно-ділового стилю.
Робота з таблицею
> Прочитайте таблицю. Підберіть приклади текстів різних стилів.
У сучасній українській літературній мові розрізняють такі основні стилі: художній, публіцистичний, науковий, офіційно-діловий, розмовний.
Стилі мовлення | Сфера вживання | Мета спілкування | Основні види висловлювань | Основні стильові риси |
Офіційно-діловий | Офіційні відношення | Регулювання офіційних відношень | Закони, укази, договори, ділові папери | Офіційність, сувора точність формулювань, тексти не припускають двозначності змісту, відсутність індивідуальних авторських рис |
Художній | Художня література | Вплив на людей силою художнього слова | Лірика, драма, романи, п’єси, повісті, вірші, оповідання та інші жанри | Оцінність вчинків, емоційність, конкретність, використання мовних засобів зумовлене його призначенням – образно відтворювати дійсність. |
Науковий | Наука, техніка, культура, навчальний процес | Повідомлення про певні досягнення науки, техніки, культури | Виступ, доповідь, лекція, диспут, стаття, реферат, книга, підручник | Точність, логічність, аргументованість, широке використання складних речень, “сухість” викладу |
Публіцистичний | Політика, громадське життя | Інформація з метою впливу на засоби масової інформації | Виступ, лекція, промова, стаття, нарис, брошура, фейлетон | Закличність, схвильованість, певний пафос, оцінність інформації, використання суспільно-політичних термінів |
Розмовний | Побут, родинні, дружні стосунки | Обмін думками | Бесіда (розмова), записки, приватні листи | Довільність, безпосередність, емоційність, використання загальновживаних слів з суфіксами пестливості, згрубілості, простих речень, часто неповних, звертань тощо |
ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ Колективна бесіда про сутність, особливості і використання офіційно-ділового стилю Рефлексія
Що сподобалося сьогодні на уроці? Над чим виникло бажання попрацювати додатково?
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (НА ВИБІР)
> Робота за підручником.
> Налагодити творчі зв’язки з однією із газет. Виконати перше завдання редколегії.