Мета: вчити учнів переказувати текст, висловлювати свої думки в логічній послідовності; збагачувати активний словник школярів, вдосконалювати вміння здійснювати самоперевірку роботи; розвивати творчі здібності, мислення, увагу, пам’ять, спостережливість; виховувати любов до природи, вміння відчувати красу рідного слова.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ. СТВОРЕННЯ ПОЗИТИВНОГО НАСТРОЮ
Сьогодні у нас незвичайний урок:
У казку сьогодні ми зробимо крок.
Із казкою ми вже стрічались не раз,
І знову вона завітала у клас.
В
Для творчих дітей їх ніколи немає.
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
– Сьогодні чекає на вас зустріч із прекрасним, казковим. Будьте пильні і спостережливі. Постарайтеся душею відчути те, що вас хвилює, і передати це якнайяскравіше усно, а потім – письмово.
1. Робота над загадкою
У садах, гаях блукає,
Жовту одіж зодягає,
Золотисту стелить постіль,
Жде сестрицю білу в гості.
(Осінь)
2. “Мозковий штурм”
– Об’єднайтеся в групи та запишіть, які асоціації викликає у вас слово осінь.
За формою листочків: кленові, дубові, березові
3. Гра “Хто швидше?”. Робота в групах
– Складіть прислів’я з окремих слів та поясніть, як ви їх розумієте.
– пахне, Вересень, а, яблуками, капустою, жовтень.
– ходить, Жовтень, по, краю, та й, птахів, із, виганяє, гаю.
– листопаді, в, День, хвіст, що, заячий.
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ
1. Слухання музичного твору
– Казкарка-осінь завітала сьогодні на наш незвичайний урок. Ми вирушаємо в подорож у світ прекрасного, у світ природи. А допоможе нам у цьому мистецтво: музика, живопис, поезія. Також ви напишете переказ тексту “Осінь за вікном казку чарівну пише”.
– Ви знаєте, що музика розповідає про природу, про наш настрій – веселий чи сумний.
– Хто створює музику? (Композитор)
– Прослухайте твір П. І. Чайковського “Пори року. Осінь”.
– Які картини “намалювала” музика у вашій уяві?
– Які почуття пробудила у вас мелодія?
2. Розглядання малюнків, ілюстрацій, репродукцій картин про осінь
– Світ природи, що нас оточує, різноманітний і багатий. Красу форм і кольорів відтворює живопис. Хто малює картини? (Художники)
– Осінь – ніби справжня художниця, без пензлика, без олівця розфарбувала дерева, кущі, трави. Запросила всіх на свій прощальний карнавал.
Погляньте довкола. Справжня казка! Угорі бездонне синє небо. Тепле лагідне сонечко дивиться у вікно привітно і весело. А все навколо розмальоване теплими барвами. Повітря напоєне пахощами, які бувають тільки восени. Давайте завітаємо разом у світлу казку осінньої пори. Погляньте на нашу виставку. Скільки тут тепла, любові й осінніх чар! Дерева яскраві, золоті, оранжеві, зелені. Якого кольору тільки тут нема!
– Який колір осінньої пори найбільше повторюється?
– Скільки відтінків жовтого?
3. Спостереження за художніми засобами у прозових та віршованих творах
– Про неповторну казкову красу осені можна розповісти художніми засобами та поетичними словами.
ЛЕГЕНДА ПРО ОСІНЬ
За народним переказом, Осінь – старша дочка Сонця. Вона останньою залишила батьківський дім і стала на Землі четвертою порою року. Посилаючи Осінь на Землю, Сонце сказало їй:
– Забирай усе своє багатство. Я віддаю тобі і все своє золото. Будь щедрою, і люди полюблять тебе.
І Осінь, як ви бачите, виконує наказ Сонця і кожного року дарує нам щедрі дарунки полів і садів, чарує нас своїм осіннім золотом.
– Як ви розумієте значення слів “будь щедрою, і люди полюблять тебе”?
ЗОЛОТА ОСІНЬ
Ще недавно в небі синім
Пролітали журавлі.
А сьогодні в безгомінні
Ходить осінь по землі.
І від краю і до краю,
Від двора і до двора
Золотого урожаю
Знов до нас прийшла пора.
О. Бродський
– Ви послухали і подивились, як поети, художники, композитори змальовують осінь, а тепер настала черга попрацювати і вам. Сьогодні на уроці ми напишемо переказ тексту “Осінь за вікном казку чарівну пише”.
IV. РОБОТА НАД ТЕКСТОМ
1. Ознайомлення із текстом “Осінь за вікном казку чарівну пише”
Читання тексту вчителем
ОСІНЬ ЗА ВІКНОМ КАЗКУ ЧАРІВНУ ПИШЕ
Оксанка прокинулася рано. Підійшла до вікна, привідчинила фіранку і… здивувалася. Все навкруги перетворилося на чарівну осінню казку!
Тепле лагідне сонечко дивилося у вікно привітно і весело. У високому синьому небі пливли білі хмарки. Повітря напоєне пахощами, які бувають тільки восени. А все навколо розмальоване теплими барвами.
Торкнулася невидимка своїм пензлем до дерев, кущів, трав – і вони одяглися в розкішне казкове вбрання. Ось вкрився багрянцем клен. Мов свічки, палахкотять білокорі берези. Пожовкло листя на ясенах, в’язах і осиках. Кораловими китицями горить горобина, красується калина. Побувала осінь і біля річки, бо золотом сяє вербове листя. Тільки ялинка так і не перевдягалася, а залишилася у своєму зеленому платтячку. У дворі розмаїттям кольорів палав квітник. За ним виднівся багряний садок.
Осінь за вікном казку чарівну пише,- подумала Оксанка.
2. Визначення теми й головної думки тексту
3. Змістовий аналіз тексту
– Коли прокинулася Оксанка?
– Чому вона здивувалася?
– На що перетворилося все навкруги?
– Яке було сонечко?
– Що воно робило?
– Що пливло у синьому небі?
– Якими пахощами напоєне повітря?
– Чим все було розмальоване?
– До чого невидимка доторкнулася пензлем?
– Що зробили дерева, кущі, трави?
– Чим укрився клен?
– Як палахкотіли білокорі берези?
– На яких деревах пожовкло листя?
– Які стоять горобина та калина?
– Що робила осінь біля річки?
– У якому платті стоїть ялинка?
– Як палав квітник?
– Що за ним виднілося?
– Що подумала Оксанка?
4. Робота над мовним матеріалом
1) Добирання прикметників.
Казка – | Осіння, чарівна, |
Сонечко – | Лагідне. |
Небо – | Високе, синє. |
Хмарки – | Білі. |
Барви – | Теплі. |
Вбрання – | Розкішне, |
Берези – | Білокорі. |
Китицями – | Кораловими. |
Листя – | Вербове. |
Плаття – | Зелене. |
Садок – | Багряний. |
2) Створення словосполучень.
– Поєднайте слова лівого і правого стовпчиків.
Оксанка | Пливли білі хмарки. |
Клен | Пожовкло листя. |
Білокорі берези | Кораловими китицями. |
Калина | Прокинулась рано. |
Горобина горить | Мов свічки палахкотять. |
На ясенах, в’язах, осиках | Вкрився багрянцем. |
У небі | Красується. |
3) Створення синонімічних рядів.
Палахкотять – | Горять. |
Повітря напоєне – | Сповнене. |
Прокинулась – | Встала, піднялася. |
Синьому небі – | Блакитному. |
Пахощі – | Аромат. |
Красується калина – | Пишається. |
Плаття – | Сукня. |
5. Структурний аналіз тексту
– Спробуймо скласти план до тексту.
План
1. Здивування Оксанки.
2. Вітання сонечка і неба.
3. Розмаїття фарб відчиняє двері в казку.
4. Думки Оксанки.
6. Усний переказ тексту
7. Орфографічна підготовка
Фіранка, вбрання, китиця, розмаїття, високе, напоєне.
8. Повторне читання тексту вчителем
9. Запис переказу в зошити
Індивідуальна допомога учням: набір опорних слів до кожного абзацу.
10. Перевірка виконаної роботи
Самоперевірка.
Прослуховування 2-3 переказів.
V. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
– Чи сподобався вам урок?
– Чого навчив вас цей урок?