Мета: вчити учнів складати власні висловлювання на основі прочитаного, використовуючи мовні засоби; продовжувати розвивати прагнення самостійного творчого сприймання й осмислення навколишнього світу; розвивати мовлення; збагачувати активний словник учнів; виховувати прагнення розвивати власні здібності.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Читання вірша
Ми прийшли у світ, щоб жити
Всі на просторі земнім,
Щоб сміятись і радіти
У довкіллі чарівнім.
Це життя, це справжня казка!
Ллється
(Запам’ятай, будь-ласка)
Неповторний серед всіх!
– Дійсно, на цілій планеті немає таких хлопчиків і таких дівчаток, як ви. Є мільйони інших хлопчиків і дівчаток, але саме такого, як кожен з вас, нема ніде. Навіть коли є близнята, зовні дуже схожі одне на одного, то однаково у кожного своє життя, свої погляди, відчуття, свій характер, свої здібності. Хтось гарно співає, хтось – швидко і правильно розв’язує задачі, працює на комп’ютері. Хтось майстерно вишиває, а хтось – уміє доглядати тварин… І кожен по – своєму пройде життєвий шлях. Але людина не завжди
2. Бесіда
На дошці – портрети Т. Шевченка, К. Білокур, Я. Клочкової, Ані Лорак, Л. Каденюка, В. Кличка.
– У чому полягає їх талант?
– Завдяки чому вони стали відомими?
– Як вони досягали своїх успіхів?
– Що надихало цих людей досягати вершин?
– Отже, в кожного з них була своя співуча пір’їнка.
Що за дивна пір’їнка – спитаєте ви? Саме про це йдеться в оповіданні В. Сухомлинського “Співуча пір’їнка”.
3. Прослуховування оповідання В. Сухомлинського “Співуча пір’їнка”
СПІВУЧА ПІР’ЇНКА
Є на світі дивовижний птах – Стрепет. Він співає… чим, як ви вважаєте, діти? Він співає крилом. Має він у своєму крилі особливу співучу пір’їнку. Летить Стрепет, і коли захочеться йому співати, то розправляє крила так, що співуча пір’їнка висувається і налаштовується на спів. Лунає тонкий свист. Схожий він і на звучання найтоншої струни, коли по ній водити смичком, і на пісню вітру в тонкій стеблині очерету.,
Та ось трапилося лихо. Загубив Стрепет співучу пір’їнку. Випала вона й упала на землю. Захотілось Стрепетові поспівати, а співучої пір’їнки немає.
Маленький Сергійко знайшов на землі співучу пір’їнку Стрепета, підняв її, побіг – і пір’їнка заспівала.
Почув Стрепет спів своєї пір’їнки, прилетів до хлопчика й просить:
– Хлопчику, віддай мою співучу пір’їнку. Я не можу жити без пісні.
Повернув Сергійко Стрепетові співучу пір’їнку.
Багато років прожив на світі чоловік, що виріс з маленького Сергійка. Часто він згадував Стрепета, думав: “У кожної людини є своя співуча пір’їнка. Нещасливий той, у кого такої пір’їнки немає”.
В. Сухомлинський
4. Робота над змістом оповідання
– Чи Відомий вам цей птах – Стрепет?
– Чому Стрепет – дивовижний птах?
– Як Стрепет співає?
– З чим порівнюється його спів?
– Яке трапилося лихо?
– Хто знайшов пір’їнку?
– Як Стрепет знайшов свою пір’їнку?
– Про що птах просив Сергійка?
– Який висновок для себе зробив уже дорослий чоловік?
– Як ви зрозуміли ці слова?
– Про що примусила замислитися ця казка?
– Якою може бути ця співуча пір’їнка? Які співучі пір’їнки є у твоїх однокласників? Чи знайшли її у себе?
– Усі люди від народження талановиті. Але одні можуть знайти цікаве, улюблене заняття, без якого не можуть жити, а інші – ні. Нещасливий той, у кого такого захоплення немає.
Будь уважний до себе й до інших, не загуби свою співучу пір’їнку!
5. Гра “Уяви”
– Уявіть себе тим чи іншим предметом. Дайте відповіді на запитання:
– Де ти живеш?
– Яку роботу ти виконуєш?
– Про що ти мрієш?
– З ким би ти потоваришував?
– Для чого ти живеш?
– Яку користь приносиш?
6. Гра “Знайди пару”
Завдання полягає в тому, щоб за схожістю (аналогією), призначенням, станом, результатом утворити пару.
Пісня | Діти |
Музика | Любов |
Картина | Бокс |
Квітка | Перемога |
Пташка | Скрипка |
Літак | Фарби |
Космос | Пензлі |
П’єдестал | Корабель |
Ринг | Політ |
Вірш | Небо |
Сім’я | Сцена |
– Поясніть утворення кожної пари.
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні ви будете складати твір-міркування про свою співучу пір’їнку.
IV. НАПИСАННЯ ТВОРУ
1. Складання плану
План
1. Чим ти захоплюєшся?
2. Що в тебе виходить найкраще?
3. Чого в житті хочеш досягти?
4. Висновок.
2. Усне складання твору за планом
3. Самостійна робота учнів
4. Зачитування написаних творів
V. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
– Які відкриття ви зробили для себе на уроці?
– З яким настроєм ми завершуємо урок?