Тема. Усне множення двоцифрових і круглих багатоцифрових чисел на розрядні числа. Складені задачі, розв’язання яких вимагає знаходження дробу від числа (№№ 814-822).
Мета. Закріплювати вміння учнів виконувати усне множення двоцифрових і круглих багатоцифрових чисел на розрядні числа; удосконалювати вміння розв’язувати складені задачі, розв’язання яких вимагає знаходження дробу від числа.
Обладнання. Таблиця “Множення багатоцифрових чисел на круглі числа”; картки для опитування; схеми задач.
Зміст уроку
І. Контроль,
1. Перевірка домашнього завдання.
А) Пояснити розв’язання задачі № 812.
(Розв’язання:
1) 24 • 3 = 72 (кг) – було сиру в пекарні;
2) 24 + 36 = 60 (кг) – витратили;
3) 72 – 60 = (2 (кг) – залишилося.)
Б) Прочитати складений вираз і його значення (№ 813).
((123 456 + 789) – 123 456 : 3 = 83 093)
2. Усні обчислення.
А) Порівняйте:
і ; і ; і ; і
– Що ви порівнювали?
– До якої частини мови належать дроби? (Числівники.)
– До яких числівників за значенням відносяться ці дроби? (До кількісних.)
Б) Обчислити зручним способом (вирази записати на дошці заздалегідь).
8 • 7 • 5 (= 280) 2 • 4 • 25 • 5 (= 1000)
15 • 7 • 4 (= 420) 5 • 9 • 2 • 6 (= 540)
В)* У пекарні на приготування пасок витратили 36 кг сиру, що становить всього сиру, що був у пекарні. Скільки всього кілограмів сиру було в пекарні спочатку?
(36 : 2 • 3 = 54 (кг).)
Г) Вправа № 814.
3. Завдання для опитування (за вибором учнів).
№ 1
1) На поливання огірків витратили 80 л води, що становило п’яту частину води, яка була спочатку в бочці. Потім витратили ще 150 л води на поливання помідорів. Скільки літрів води залишилося в бочці? (170 л.)
2) 21 м 42 см : 9 (= 2 м 38 см)
№ 2
1) У магазині було 420 кг круп. Першого дня продали , а другого усіх круп. Скільки кілограмів круп залишилося в магазині? (Відповідь: 48 кг.)
2) 16 м 66 см : 7 (= 2 м 38 см)
II. Вивчення нового матеріалу.
1. Пояснення (за таблицею).
Щоб обчислити вираз 3200 • 20. числа подамо у вигляді двох добутків, у кожному з яких один із множників – розрядне число (3200 = 32 • 100; 20 = 2 • 10).
Використаємо переставний і сполучний закони дії множення:
(32 • 2) • (100 • 10) = 64 • 1000 = 64000.
2. Первинне закріплення (за вправою № 815).
3. Виконання завдання № 816.
А) Перші два вирази обчислюють із записом на дошці з детальним поясненням, решту – самостійно.
(Результати обчислень: 650; 660; 30000; 32000; 960000; 2400.)
Б) Вирази на дві дії обчислюють з коментуванням.
160 • 40 + 1000 = 6400 + 1000 = 7400;
500 • 400 – 100000 = 200 000 – 100 000 = 100 000.
Фізкультхвилинка.
ІІІ. Розвиток математичних знань.
1. Робота над задачами.
А) Задача № 817.
Учні працюють самостійно. Розв’язання задачі звіряють із записом на дошці.
(Розв’язання:
1) 720 : 9 • 2 = 160 (кг) – продали рису 1-го дня;
2) 720 : 5 • 3 = 432 (кг) – продали рису 2-го дня;
3) 160 + 432 = 592 (кг) – продали рису за дна дні.)
Б) Задача № 818.
Учні з високим і достатнім рівнем знань розв’язують задачу самостійно, решта – під керівництвом учителя.
Після аналізу задачі виконують її короткий запис.
(Розв’язання: I) 180 : 6 = 30 (км) – пройшов турист 1-го дня;
2) 30 : 5 • 4 = 24 (км) – пройшов турист 2-го дня;
3) 30 + 24 = 54 (км) – пройшов турист за два дні;
4) 180 – 54 = 126 (км) – залишилося пройти туристу.)
В) Задача № 820.
Учні з високим рівнем знань розв’язують задачу самостійно, з достатнім рівнем знань – після виконання короткого запису задачі, решта – після складання плану розв’язування задачі.
План
1) Скільки всього ящиків помідорів зібрала господарка?
2) Скільки кілограмів помідорів в одному ящику?
(Розв’язання:
1) 4 + 2 = 6 (ящ.);
2) 60 : 6 = 10 (кг).)
(Відповідь: в одному ящику 10 кг помідорів.)
2. Обчислення значень виразів.
А) Виконання завдання № 819.
Учитель звертає увагу учнів на виконання перевірки обчислень оберненими діями до даних.
– Якою дією перевіримо обчислення першого виразу? (Множенням.) Другого виразу? (Діленням.) Третього? (Додаванням.) Четвертого? (Множенням.)
(Результати обчислень: 4112; 185270; 1720; 2 м 38 см.)
Б) Виконання дій з іменованими числами.
10 ц 8 кг – 1 ц 05 кг : 3 = 1008 кг – 35 кг = 973 кг = 9 ц 73 кг;
(3 т – 8 ц) • 2 = (30 ц – 8 ц) • 2 = 22 ц • 2 = 44 ц.
IV. Підсумок уроку.
– Обчисліть:
2100 • 400 (= 840 000)
500 • 600 (= 300 000)
20 • 4000 (= 80 000)
V. Домашнє завдання.
№№ 821, 822 (с. 134).