Урок 45
Тема. Уявлення про один предмет і багато предметів. Практичне вживання форм однини і множини (без уживання термінів).
Вимова й написання слів ясен і календар
Мета: ознайомити учнів з числом іменника (без уживання термінів); вправляти у змінюванні слів – назв предметів за числами, визначенні числа наведених слів; розвивати уважність, мислення учнів; виховувати інтерес до вивчення мови.
Обладнання: малюнок ясена, тлумачні та етимологічні словники, малюнки для словникового диктанту.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний
II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчання
1. Перевірка домашнього завдання (вправа 200)
Перевірка – індивідуальне опитування.
Учитель вивішує малюнок ясена, дає коротку інформацію про дерево і звертає особливу увагу на написання слова.
– На яку літеру в цьому слові слід звернути увагу? Напишіть рядок слова ясен і підкресліть її.
– Вимову і правопис цього слова запам’ятайте.
– Запишіть можливі варіанти переносу цього слова.
– Чому його не можна переносити? Поясніть.
2. Самостійна робота (вправа 201)
– Чим схожі ці слова? (Це – назви
– Чим відрізняються слова півень і курчата? (Кількістю птахів, які позначають)
III. Повідомлення теми й мети уроку
– Сьогодні ми будемо визначати, скільки предметів позначають слова – назви предметів, вчитимемось їх змінювати.
IV. Робота над вивченням нового матеріалу
1. Колективне коментоване письмо (вправа 202)
– Як можуть змінюватися слова – назви предметів?
2. Словникова робота
– Прочитайте слово в рамочці. Що воно означає? Знайдіть його тлумачення у словнику. А потім я розкажу вам, з якої мови воно до нас прийшло.
Учитель зачитує учням пояснення з етимологічного словника, а діти розповідають, про що вони дізнались із тлумачного словника.
– Запишіть усі можливі варіанти переносу цього слова з рядка в рядок. Підкресліть літеру, на яку слід звернути особливу увагу.
– У якому слові слід запам’ятати ту саму літеру? (Предмет)
– Запишіть це слово, а потім змініть так, щоб воно означало багато предметів.
3. Самостійна робота (вправа 203)
Перевірка – індивідуальне опитування.
V. Закріплення та систематизація знань
1. Робота в парах (вправа 204)
Додаткове завдання
– Змініть записані слова так, що вони позначали багато предметів.
– Що ми навчилися робити на цьому уроці?
2. Інструктаж щодо виконання домашнього завдання
VI. Підсумок уроку
1. Бесіда
– Із чим ми сьогодні ознайомились, що навчились робити?
– Наведіть приклади.
2. Творчий малюнковий диктант
– Я буду показувати малюнки різних предметів. А ви працюватимете за варіантами: I варіант записує слово так, щоб воно позначало один предмет, а II варіант – щоб позначало кілька предметів.
Перевірка – фронтальне опитування.
VII. Домашнє завдання
Вправа 205.