ВІДОМОСТІ З СИНТАКСИСУ І ПУНКТУАЦІЇ
Урок № 31
Тема: Узагальнювальне слово при однорідних членах речення. Тематичне тестування (тема: Однорідні члени речення)
Мета: закріпити знання учнів про вживання розділових знаків у реченнях з узагальнювальними словами перед однорідними членами речення, формувати вміння визначати узагальнювальні слова при однорідних членах, правильно інтонувати такі речення, розставляти в них розділові знаки, уживати однорідні члени речення з узагальнювальними словами в мовленні; з’ясувати
Тип уроку: комбінований урок (закріплення знань і навичок; перевірка й облік якості засвоєних знань і вмінь).
Обладнання: підручник, тестові завдання.
Хід уроку
І. Повідомлення мети уроку.
ІІ. Відтворення теоретичних відомостей.
Бесіда.
– Які члени речення називаються однорідними?
– Які члени речення можуть бути однорідними?
– Як поєднуються
– Які розділові знаки ставляться між однорідними членами речення?
– З якою інтонацією вимовляються речення з однорідними членами?
– Які слова при однорідних членах речення називаються узагальнювальними?
– Які розділові знаки ставляться у реченнях з узагальнювальним словом перед однорідними членами?
– Як інтонуються такі речення?
ІІІ. Виконання вправ на закріплення.
Попереджувальний диктант.
Усі разом ми сім’я: тато, мама, братик, я. (О. Попов.) Все докупи злилося: материна любов, піклування батькове, дитячі забавки, радощі й горе. (За Б. Грінченком.) У селі в бабусі все мені цікаве: квіти, берег річки і зелені трави. (Г. Чубач.) Все для мене тут рідне: і віконце привітне, і дубовий поріг. (І. Гнатюк.) Поспішайте, любі діти, вибирайте гарні квіти! Їх побачите в саду: мак, майорці, резеду, чорнобривці, нагідки і калинові квітки. (К. Перелісна.) Зійшлися посестри: тополя й калина з вербою. (Б. Олійник.) Мине все на світі: і злочин, і лють. Лиш праця для людства одна не минає. (П. Тичина.)
Самостійна робота. Переписати речення, розставляючи пропущені розділові знаки (подаємо речення без їх вилучення). Однорідні члени речення підкреслити, узагальнюючі слова виділити рамкою.
І заспівало все у цім краю: Карпатські гори, ріки і смереки… (Л. Забашта.) Ми любимо усе: і мову, і пісні, й широкий плин Дніпра… (В. Онуфрієнко.) Україна дала світові прекрасну літературу, в якій вічно зорітимуть імена письменників: Тараса Шевченка, Івана Франка, Лесі Українки. (О. Гончар.)
Перевірка самостійної роботи.
Проведення тематичного тестування 1.
ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ ДЛЯ ТЕМАТИЧНОГО КОНТРОЛЮ (зразки)
1. Однорідні члени речення – це
А) усі члени речення, крім головних;
Б) члени речення, які відповідають на одне і те питання, відносяться до одного й того члена речення;
В) члени речення, що складають граматичну основу речення.
Скласти (пригадати) й записати речення з двома однорідними присудками. Однорідні присудки підкреслити (напр.: Зашуміла віхола, холодом задихала. (В. Кравчук.).
2. Слова із загальним значенням щодо перелічуваних однорідних членів називаються
А) узагальнюючими;
Б) вставними;
В) допоміжними.
Скласти й записати речення із словом із загальним значенням рослини та однорідними членами речення кущі, мох, трава, квіти.
3. Після узагальнюючого слова перед однорідними членами речення ставиться
А) кома;
Б) тире;
В) двокрапка.
Скласти й записати речення з узагальнюючим словом дерева перед однорідними додатками.
4. Між однорідними членами речення, що не поєднуються сполучниками, ставиться
А) тире;
Б) двокрапка;
В) кома.
Скласти й записати речення з однорідними членами речення, що не з’єднуються сполучниками (напр.: Притулюся щокою до щоки вересневого сонця і згадаю матір свою. (Є. Гуцало.)
5. Однорідними у реченні Природа, час і терпеливість – найкращі лікарі. (Нар. творч.) є
А) підмети;
Б) означення;
В) обставини.
Скласти й записати речення з однорідними означеннями веселий, дотепний, кмітливий.
6. Узагальнююче слово у реченні Я знаю українських художників: Тараса Шевченка, Олександра Мурашка, Катерину Білокур є
А) додатком;
Б) підметом;
В) присудком.
Скласти й записати речення із узагальнюючим словом-обставиною (напр.: скрізь, завжди).
ІV. Відповіді вчителя на запитання учнів щодо тестів (після того, як зібрано зошити).
V. Підбиття підсумків уроку.
VІ. Домашнє завдання.
П.10, вправи 191, 192.
Додаток. Диктант 1.
Про ягоду чорницю існує давня німецька легенда. Під її кущиками живуть гноми і карлики.
Ці крихітні істоти довго не могли знайти схованки для себе і своїх скарбів. Вони ховалися скрізь: у підвалах, погребах, на горищах. Та скрізь знаходили їх союзники людської жадібності: лопата, кирка і сокира.
З жалібними стогонами блукали бездомні карлики світом. Їхній плач почув кущ чорниці. Він покликав бідолах і пообіцяв їм притулок. Крихітний народець і по сьогодні живе й господарює під зеленим шатром куща. Тут його ніхто не бачить і не турбує. (За А. Давидовим; 85 сл.)