Мета: ознайомити учнів з відмінюванням іменників у множині; вдосконалювати вміння і навички правопису відмінкових закінчень іменників; розвивати мовне чуття; виховувати культуру писемного мовлення.
Хід уроку
ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ Перевірка домашнього завдання (вправа 161, с. 72) Робота з деформованими реченнями
– Зі слів кожного рядка складіть і запишіть речення.
Тихесенько, річка, жебоніти, під, лід.
Діти, побачити, на, озеро, великий, білий, лебідь, з довга, шия, і, могутній, дзьоб.
На, небо,
Словник
Жебоніти – синонім до слів балакати, гомоніти, базікати, патякати, верзти, теревенити, мимрити, плести, молоти, бовкати, бубоніти, белькотати, джеркотіти.
– Випишіть парами слова, у яких відбулося чергування.
Гра “Я – тобі, ти – мені”
Учитель називає іменники в однині, а учні ставлять їх у множину. Автомобіль, черговий, сіль, школа, квітка, молоко, річка, читання.
– Що ви помітили? (Є іменники, які вживаються тільки в однині.) Учитель називає іменники в множині, а учні ставлять їх в однину.
Гори, ворота, міста, села, штани, дрова,
– Що ви помітили? (Є іменники, які вживаються тільки в множині.)
– Чи змінюються за відмінками іменники у множині?
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні на уроці ми про це дізнаємося, будемо вчитися відмінювати іменники в множині, правильно писати закінчення цих іменників.
СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ Спостереження над мовним матеріалом (вправа 162, с. 73)
Ознайомлення з таблицею відмінювання іменників у множині
– За якою ознакою здійснено розподіл іменників? (За родами)
– Які закінчення мають іменники кожного роду в множині?
– У яких відмінках іменники у множині мають однакові закінчення? (Іменники, що означають назви неістот,- у називному і знахідному відмінках; іменники, що означають назви істот, – у родовому і знахідному відмінках.)
– У яких відмінках іменники вживаються з прийменниками, а у яких – без них?
– Звірте свої висновки із правилом на с. 73.
Колективне виконання вправи 163 (с. 74)
– Прочитайте подані слова.
– Які іменники вжиті в однині, а які – у множині?
– Поставте іменники, вжиті в однині, у форму множини.
– Іменники, подані у множині, провідміняйте за рядами:
1-й ряд – будинки; 2-й ряд – канали, 3-й ряд – поля.
Списування з коментуванням (вправа 164, с. 74)
- Ознайомлення з текстом.
– Чого не вистачає у цьому тексті? (Слів)
– Звідки можна взяти слова, що відповідають змісту тесту? (З довідки)
– Відредагуйте поданий текст.
– Про що ви дізналися з тексту?
- Списування тексту, виконання завдання на с. 74. Перевірка виконаної роботи.
Фізкультхвилинка УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ Усне виконання вправ 166; 167 (с. 75) Розвиток зв’язного мовлення (за вправою 168, с. 75)
- Читання тексту “ланцюжком”. Переказ змісту прочитаного тексту.
– У першому абзаці назвіть іменники, вжиті у множині.
Розбір іменника як частини мови
– Розгорніть форзац підручника та знайдіть зразок розбору іменника як частини мови.
– Виділені іменники із вправи 168 розберіть як частину мови.
Уживання іменників з прийменником (за вправою 168, с. 74) Робота в парах
– Запишіть повні відповіді на запитання, використовуючи іменники, подані в дужках, і потрібні прийменники. Визначте відмінок цих іменників у реченнях.
- Де знаходить знання людина? (Книга) Де росте велика верба? (Річка) Де пташка звила гніздо? (Кущі) Звідки діти принесли гриби? (Ліс) З чого виготовляють сир і сметану? (Молоко) До чого пристосувались кактуси? (Спека)
ПІДСУМОК УРОКУ
Вправа “Незакінчене речення”
- Я навчився (лась) … Я запам’ятав (ла) … Я вмію…
Гра “Упіймай іменник у множині”
Промінь лягає на трави,
Лукам навіє тепла.
Осінь стрічки золотаві
В коси дерев запліта.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вправа 169 (с. 76).