Мета: актуалізувати знання учнів про відмінювання іменників; розвивати вміння визначати початкову форму іменника, відмінок іменника у реченні; збагачувати словниковий запас школярів; виховувати культуру писемного мовлення.
Хід уроку
ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Ось дзвінок сигнал нам дав –
Працювати час настав.
Тож і ми часу не гаймо,
Урок мови починаймо.
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ Перевірка домашнього завдання (вправа 112, с. 54)
Учень читає складену розповідь; учні називають іменники, які вони почули у цій розповіді.
Мм мл ль льй льн мільйон
– Як називаються ці слова?
Мільйонер, мільйонний, мільйон.
– Визначте, до яких частин мови вони належать.
Слухання вірша Д. Білоуса
Є ще люди сонні, наче сови,
А глухі до слова – це найгірш.
Ти до рідної прислухайсь мови,
Прокажи відмінки – це ж як вірш!
Називний питає: хто ти? що ти?
Хоче він про наслідки роботи
І про тебе чути лиш похвали,
Щоб тебе як приклад називали.
Родовий доскіпує свого –
Хоче знати він: кого? чого?
І про тебе знать, якого роду,
Що немає роду переводу.
Все
Але хоче знать: кому? чому?
Знать про тебе, гожого на вроду,
Що даєш і ти своєму народу?
У знахідного свої потреби:
Він – кого? і що? – питає в тебе.
І кого всі ми за друзів маєм,
І що друзі роблять нам навзаєм?
А орудний хоче знать: ким? чим?
У труді орудуй разом з ним.
Хоче знать: що здатний ти утнути?
Чим ти сильний? Ким ти хочеш бути?
А місцевий – де? В якому місці?
Хоче знати – у селі чи в місті?
Кличний закликає всіх навколо:
Гей, Іване, Петре чи Миколо,
Ви не будьте сонні та байдужі –
У житті нема нічого гірш.
– Які назви відмінків ви почули у вірші?
– На які питання вони відповідають?
– Чому відмінки мають такі назви?
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні на уроці ми продовжимо вивчати тему “Іменник”. Повторимо відмінювання іменників, дізнаємося цікаві відомості про називний відмінок іменника, будемо вчитися визначати відмінок іменників у реченні.
СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ Колективне виконання вправи 113 (с. 54)
- Розглядання таблиці відмінювання іменників. Колективне повторення назв відмінків по порядку і питань, на які вони відповідають.
– Що цікавого ви помітили у питаннях називного і знахідного відмінків? давального і місцевого?
- Усне відмінювання іменників верба, хліб.
– Визначте в цих словах закінчення.
– Як ви вважаєте, чому змінилися закінчення іменників? (Тому що вони відповідають на різні питання.)
– Така зміна іменників за питаннями називається відмінюванням.
– Чи змінилося значення цих слів? (Ні. Змінилася лише їх форма.)
Робота в парах. Ознайомлення з теоретичним матеріалом (с. 55) Списування з коментуванням (за вправою 114, с. 55)
Зразок. Там майже в кожному
– Знайдіть у вправі іменники, які стоять у початковій формі. (Марко, свічки, світло, пластилін, хлопчик, бабуся, батьки)
Фізкультхвилинка УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ Самостійна робота із подальшою фронтальною перевіркою (вправа 115, с. 55) Гра “Відгадай”
– Запишіть іменники у потрібному відмінку.
– Відгадайте загадки.
- Стоїть хлопчик під (пеньок), накрив (голова) (брильок). (Гриб) У (ліс) родилася, в (майстерня) робилася, а в (рука) плаче. (Скрипка) Не розбивши (горщик), не з’їси (кашка). (Горіх)
Творча робота
– Запишіть відповіді на запитання. Визначте відмінок іменників.
- За що сховалось сонце? Яких звірів показували у цирку? Де лікують хворих? Яких грибів назбирали діти?
ПІДСУМОК УРОКУ
– Що цікавого дізналися на уроці?
– За якими відмінками змінюються іменники?
– Що є початковою формою іменника?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вправа 116 (с. 55).