Мета: формувати в учнів уміння визначати під час виконання навчальних вправ відмінки прикметників за відмінками іменників; збагачувати словниковий запас школярів; виховувати любов до рідного краю.
Хід уроку
ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ (див. додатковий матеріал до уроку на с. 118)
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, що відмінок прикметників можна визначити не лише за закінченням прикметника, але й за відмінком іменника, з яким він пов’язаний.
СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ
– Визначте відмінок прикметників та іменників у кожному стовпчику.
Цікавої | Полю |
Білим | Пригоди |
Безмежному | Снігом |
– Утворіть словосполучення, поєднавши слова лівого і правого стовпчиків.
– Що цікавого ви помітили? (Прикметник стоїть у тому самому відмінку, що й іменник.)
– Чи можна до іменника у родовому відмінку приєднати прикметник у називному відмінку?
Колективне виконання вправи 195 (с. 88)
– Прочитайте першу
– Прочитайте другу групу слів. До якої частини мови належать ці слова?
– Утворіть словосполучення, з’єднавши прикметники з іменниками за змістом.
– Розподіліть їх на дві групи, як зазначено у завданні до вправи, та запишіть у зошити.
– Визначте відмінки прикметників.
Грамотний (Н. в.) учень | Літнього (Р. в.) дощу |
Грамотного (Р. в.) учня | На могутньому (М. в.) дубі |
Соковитої (Р. в.) вишні | Самотньої (Р. в.) груші |
На соковитому (М. в.) яблуці | Самотнє (Н. в.) кошеня могутній (Н. в.) дуб літня (Н. в.) спека |
– Що вам допомогло визначити відмінок прикметника?
Ознайомлення з теоретичним матеріалом (с. 88) Тренувальна вправа 196 (с. 89)
– Прочитайте поданий текст.
– Чого у ньому не вистачає? (Прикметників)
– Звідки взяти потрібні за змістом прикметники? (З довідки)
– Спишіть відредагований текст.
– Визначте відмінок уставлених прикметників.
Фізкультхвилинка УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ Робота за вправою 197 (с. 89)
Учні читають подані у вправі словосполучення.
Усно визначають рід, число, відмінок поданих у словосполученнях слів.
- Розвиток зв’язного мовлення.
– Про що можна скласти текст-опис за допомогою цих словосполучень?
- Самостійна робота учнів.
Учні складають текст-опис та записують його в зошити.
- Слухання та редагування складених текстів.
Поетична хвилинка
– Прослухайте запис “Пісня про рушник” на слова А. Малишка.
– Спробуйте з пам’яті вставити пропущені прикметники.
… (Рідна) мати моя, ти ночей не доспала,
І водила мене у поля край села,
І в дорогу… (далеку) ти мене на зорі проводжала,
І рушник… (вишиваний) на щастя дала.
Хай на ньому цвіте… (росяниста) доріжка,
І… (зелені) луги, й… (солов’їні) гаї,
І твоя… (материнська) … (ласкава) усмішка,
І… (засмучені) очі… (хороші) твої.
Для учнів, які потребують допомоги, вчитель може роздати картки-під – казки.
Слова для довідок: рідна, далекий, вишиваний, росяниста, зелений, солов’їний, материнська, ласкава, засмучений, хороший.
Творча робота
– З поданих словосполучень утворіть прикметники за зразком.
Зразок: минулий рік – минулорічний.
Багато років – …
Каре око – …
П’ятий поверх – …
Легке крило – …
Світле волосся – …
Прудка нога – …
ПІДСУМОК УРОКУ
– Від чого залежить відмінок прикметника?
– Як визначити відмінок прикметників?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вправа 198 (с. 89); повторити правило (с. 88).