Тема. Займенники першої особи однини і множини. Написання займенників із прийменниками. (Вправи 297-301).
Мета. Закріплювати вміння вживати особові займенники, вчити визначати особу та число займенників, роль займенника у реченні, змінювати займенники 1-ї особи за відмінками, тренувати учнів у роздільному написанні займенників з прийменниками.
Розвивати вміння висловлювати власні судження і вислуховувати висловлювання однокласників.
Виховувати самоповагу.
Обладнання: таблиця відмінювання займенників 1-ї особи, підручник, зошит.
Хід
І. Організація класу. Мотивація навчальної діяльності.
Привітання, побажання хорошого настрою. Висловлювання дітьми їхніх очікувань від уроку.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
А) Робота у парах: учні читають один одному доповнені описом тексти, висловлюють свої враження і дають поради автору.
Б Учні, які підготували розповідь про допомогу старшим, діляться своїми історіями, а слухачі визначають, які особові займенники використав оповідач.
III. Вивчення нового матеріалу.
1. Читання епіграфа до уроку.
“Прийшов сніг-білоніг” (Павло Мовчан).
– Прочитайте
– Яким ви уявили сніг-білоніг? Знайдіть слова, які описують зовнішність героя. (Борода патлата, ноги босі, білі брови, білий ніс, в кишенях – холод.)
– Такий опис називають словесним портретом. Запишіть його у зошит.
2. Проблемна ситуація.
– Знайдіть у вірші Павла Мовчана займенник, визначте його особу та число. (Мене – початкова форма я, 1 особа однини.)
3. Каліграфічна хвилинка (за вправою 299).
– Спишіть поетичні рядки. Підкресліть займенники першої особи однини. Визначте його відмінок у кожному реченні.
Перевірка: учні обмінюються зошитами і підкреслюють слова, де всі літери і їх з’єднання написані каліграфічно правильно.
5. Опрацювання нового матеріалу.
– Розгляньмо, які ще форми, окрім мене, може мати займенник я та як може змінюватися займенник ми (таблиця на с. 137, вправа 298).
– Складіть і запишіть речення з кожною формою займенників першої особи.
– Займенники у яких відмінках можуть використовуватися із прийменником? (У родовому, орудному та місцевому.)
– Як їх слід писати? (Окремо.)
– У записаних реченнях підкресліть головні члени речення. Чи можуть бути займенники головним членом речення? Яким?
– Прогляньте записані речення. Чи є у них займенники, які виступають у ролі другорядних членів? (Так, це займенники у непрямих відмінках.)
IV. Фізкультхвилинка.
V. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Виконання вправи 300 (завдання 1, 2).
2. Робота в зошиті.
VI. Підсумок уроку.
– Як змінюються займенники? (За відмінками і числами.)
– Як пишуться займенники з прийменниками? (Окремо.)
– Якими членами речення можуть бути займенники? (Підметами або другорядними членами.)
VII. Домашнє завдання.
1. Вправи 301.1, 301.2 (списати вірш і підкреслити займенники 1-ї особи, визначити їх число та відмінки).
2. Для тих, хто хоче знати більше: вправа 301.3 (пояснити правопис виділених слів та дібрати по три приклади на кожне правило).
?include(“$DOCUMENT_ROOT/block/list. html”;?> ?