АРИФМЕТИЧНІ ДІЇ МНОЖЕННЯ І ДІЛЕННЯ
Урок 51. АНАЛІЗ КОНТРОЛЬНОЇ РОБОТИ. ОЗНАЙОМЛЕННЯ УЧНІВ З ДІЄЮ МНОЖЕННЯ. ЗНАК МНОЖЕННЯ. РОЗВ’ЯЗУВАННЯ ЗАДАЧ
Мета: дати поняття про множення як суму однакових доданків; закріпити обчислювальні прийоми додавання і віднімання, вміння розв’язувати задачі; розвивати логічне мислення, увагу; виховувати акуратність, дисциплінованість.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Загальна характеристика результатів виконання контрольної роботи
2. Аналіз
3. Завдання для учнів, які успішно впоралися з контрольною роботою (с. 65, додаткові вправи)
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про дію множення.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота за підручником (с. 66-67)
Завдання 404. Колективне опрацювання матеріалу
– Скільки всього вишень?
2 + 2 + 2 + 2 + 2 = 10
– Які доданки в цій сумі? (Однакові) Скільки їх? (5)
– Якщо всі доданки в сумі однакові, то додавання можна замінити іншою дією – множенням.
Додавання однакових доданків називають множенням.
Суму
Крапка (-) – знак множення. Перше число в цьому записі (2) показує, яке число брали доданком, а друге число (5) показує, скільки однакових доданків було в сумі.
Записи на множення читають так: “Два помножити на п’ять, дорівнює десяти”, або: “По два взяти п’ять разів, дорівнює десяти”.
Завдання 405. Коментоване розв’язування прикладів
– Які доданки в сумі?
– Скільки їх?
– Як приклад на додавання можна замінити?
– Який доданок брали? Скільки разів по… брали?
Висновок:
– У яких випадках можна замінювати приклад на додавання прикладом на множення?
– Що показує в прикладі на множення кожне число? (Перше число – число, яке беремо доданком, друге число – число, яке показує, скільки однакових доданків.)
Завдання 406
Учні пояснюють, як замінити множення додаванням, працюючи у зошитах.
– Поясніть, що означає перше число в цьому записі? (Яке число береться доданком.) Що означає друге число? (Скільки разів береться доданком перше число.) Щоб обчислити результат, замінимо цей приклад на множення прикладом на додавання.
9 – 5
– Що означає число 9? (9 береться доданком.) Що означає число 5? (5 разів береться доданком число 9.) Який приклад на додавання можна записати? (9 + 9 + 9 + 9 + 9)
Завдання 407. Коментоване розв’язування завдання
– Розгляньте малюнок. Скільки сторін у трикутника? Скільки трикутників?
– Скільки потрібно паличок, щоб скласти ці трикутники?
Учні записують вираз дією додавання, а потім – множення.
Завдання 408
Ознайомившись з умовою задачі, учні складають її короткий запис та самостійно розв’язують задачу двома способами.
Завезли – 50 б.
Продали – 14 б. і 28 б.
Залишилось – ?
Завдання 409
Учні доводять, що це задача, аналізують її умову.
– По скільки квіток у кожній вазі? (По 3.)
– Скільки всього квіток? (12)
– Як ви порахували? Як дізналися, скільки всього? (3 + 3 + 3 + 3 = 12)
– Яку дію використовували? (Додавання)
– Що ви можете сказати про доданки? Які доданки в цій сумі? (Однакові)
– Як можна записати коротше? (3 – 4 = 12) Прочитайте запис.
2. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ (див. додаток до уроку)
VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
– Що нового дізналися на уроці?
– Чого навчилися?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 67, завдання 411; 412.
ДОДАТОК ДО УРОКУ 51
1. Гра “Заміни!”
– Замініть, де це можливо, дію додавання множенням, а дію множення додаванням.
2. Робота над задачею
Дві білки знайшли по 2 горішки. Скільки всього горішків вони знайшли? Розв’язання запишіть діями додавання і множення.
3. Офтальмологічна пауза
4. Розв’язування логічних завдань
– На скільки одиниць більше найбільше двоцифрове число, ніж найбільше одноцифрове число? (99 – 9 = 90)
– На галявині гралися зайці. Усього у них 18 вух. 4 зайці сховалися. Скільки зайців залишилося? (5) Скільки в них ніг? (20)
– На прямій лінії 5 точок. Відстань між кожними двома сусідніми точками 1 см. Яка відстань між крайніми точками? (20 см)