ОЗНАКИ І ВЛАСТИВОСТІ ПРЕДМЕТІВ. МНОЖИНИ. ГЕОМЕТРИЧНІ ФІГУРИ. НАТУРАЛЬНІ ЧИСЛА 1-10 І ЧИСЛО 0
Урок 6. ЧИСЛО І ЦИФРА 1. ПОНЯТТЯ “ОДИН – БАГАТО”, “ПЕРШИЙ”. НАПИСАННЯ ЦИФРИ 1
Мета: ознайомити учнів з числом і цифрою 1, з поняттями “один – багато”, “перший”; учити писати цифру 1; зіставляти цифру і число; формувати навички усної лічби; виховувати старанність.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. ПОВТОРЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Весела лічба
Мама булочки спекла,
По одній всім роздала:
Галі,
І пухнастому котові,
Дідусеві і бабусі,
І малесенькій Катрусі.
Доки котик позіхав –
Песик булочку украв.
– Скільки булочок роздала матуся?
2. Гра “Ланцюжок”
Учитель починає, учні поодинці продовжують лічбу “ланцюжком”.
Лічба від 1 до 4; від 5 до 9; від 3 до 10.
3. Лічба предметів. Гра “Чарівні фігурки”
– Викладіть у 1-му ряду – 5 квадратиків, а в 2-му – 4 кружечки.
– Чого більше – квадратиків чи кружечків?
– Що треба зробити, щоб їх стало порівну?
– Покажіть четвертий квадрат, рахуючи справа наліво.
– Покажіть
III. ОЗНАЙОМЛЕННЯ З НОВИМ МАТЕРІАЛОМ
1. Бесіда
– Поміркуємо: один зошит, один олівець, одна квітка, одне яблуко. Це багато чи мало? Напевно, це мало.
– А зараз прислухайтесь до слів: один, самотній, один-однісінький на всьому білому світі.
Це людина, у якої немає близьких: ані батьків, ані братів, ані сестер.
Як живеться самотній людині? Так, важко і страшно. Отже, один – означає мало.
А зараз подивимося на це число з іншого боку. Хто для нас найдорожчий? Це наша мама. І у кожного вона тільки одна. Ми з вами живемо на планеті Земля – і це наш єдиний будинок, і у кожного з нас одна Батьківщина – місце, де ми народилися.
– А зараз подивіться на небо. Що ви там бачите?
– Правильно, Сонце, яке зігріває нас своїми ніжними променями, небо, яке манить глибиною своєї синяви. І Сонце у нас одне, і небо – теж.
Отже, одна у людини мама, одна Земля, на якій живемо, одне Сонце, одна Батьківщина.
А що для нас означають ці слова? А означають вони дуже багато.
2. Робота за підручником (с. 12)
Завдання 1
1) Скільки козенят? Скільки кульок?
– Що ще на малюнку одне?
– Цифрою 1 позначають число один.
2) Ознайомлення з друкованою і рукописною цифрою 1.
– На що вона схожа? (Стріла, олівець, цвях)
Ось один, чи одиниця,-
І тонка, й пряма, як спиця.
С. Маршак
Завдання 2
– Що означає цифра 1 на малюнку?
– Скільки одиниць?
Завдання 3
– Що ви бачите на малюнку?
– Хто один? Кого багато? Скільки елементів у множині рибок в акваріумі? У множині ластівок на дроті?
– Розгляньте малюнок потяга. Скільки в ньому вагонів? Як ви вважаєте, чому? Хто перший пасажир?
3. Робота в зошиті. Написання цифри 1
1) Пояснення вчителя.
– Цифра 1 складається з двох елементів – паличок, одна з яких коротша за іншу. Спочатку пишуть маленьку паличку. Починають писати її трохи вище за центр клітини і ведуть до верхнього правого кута клітини. Потім пишуть основну похилу паличку від верхнього правого кута до середини нижньої сторони клітини.
2) Імітація написання цифри 1 у повітрі.
“I-раз, і-два, i-три”. “І” – підняти руку, “раз” – руку опустити.
3) Написання цифри 1 у зошиті.
Фізкультхвилинка
IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ (див. Додаток до уроку)
V. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
Читання й обговорення вірша
В кенгуру сумує син,
Бо у мами він один.
Сумно місяць поглядає –
В нього братика немає.
А у сонця є сестрички –
І щасливе в нього личко:
Ясні зірочки малі
Веселять його вгорі.
Л. Савчук
ДОДАТОК ДО УРОКУ 6
1. Гра “Цифровий конструктор”
– Викладіть цифру 1 з геометричних фігур.
Наприклад:
2. Гра “Хованки”
– Де сховалася цифра 1?
3. Гра “Міркуємо разом”
– Червона Шапочка зібралася на гостину до бабусі. Вона може піти пішки, сісти на автомобіль або полетіти на літаку. Що обере Червона Шапочка, щоб швидше дістатися до бабусі? Чому?