Тема. Число і рід іменників. (Вправи 97-99).
Мета. Актуалізувати і поглибити знання і вміння учнів змінювати іменники за числами, визначати рід іменників.
Обладнання: індивідуальні картки, додаток 6.
Хід уроку
I. Організація класу.
II. Перевірка домашнього завдання.
Вправа “Крісло автора”.
Учні усно описують птаха (орла), зображеного на ілюстрації.
Додатково можна запропонувати прочитати речення із домашньої вправи, у яких слова орел і океан вжиті у переносному значенні.
Іменник орел проаналізувати як частину
III. Актуалізація опорних знань учнів.
1. Мозковий штурм.
– Що ви пам’ятаєте про рід і число іменників?
2. Самодиктант.
– Пригадайте і запишіть три іменники чоловічого, жіночого і середнього роду. Обгрунтуйте свій вибір.
– У якому числі вжито ці іменники?
– Запишіть їх у множині.
IV. Повідомлення теми і завдань уроку.
– На сьогоднішньому уроці ми пригадаємо, як визначити число і рід іменників.
V. Осмислення, узагальнення і систематизація знань.
1. Вибіркове списування (за вправою 97).
А) Конкурс майбутніх дикторів.
Для переможців можна
– Ознайомтесь із текстом, з’ясуйте значення невідомих слів, підготуйтесь до конкурсного читання.
– Доберіть до вірша влучний заголовок.
Б) Вибіркове списування (завдання 2).
Можна запропонувати це завдання за варіантами.
– Випишіть спочатку (І варіант) іменники, які у вірші вжито в однині, а потім (II варіант) – у множині.
– Позначте закінчення іменників.
– Уявіть себе вчителями і поясніть класові, як ви визначаєте число іменників.
В) Граматичні завдання (завдання 3).
– Виберіть із тексту слова зі знаком м’якшення, побудуйте їх звукові моделі.
– Що об’єднує ні слова, крім знаку м’якшення?
Підвести дітей до відповіді, що це – дієслова.
2. Поетична хвилинка (вправа 98).
– Прочитайте вірш, з’ясуйте значення невідомих слів.
Книш – вид білого хліба із загорнутими всередину краями, змазаного салом або олією.
– Випишіть за абеткою виділені іменники. Позначте їхні число, рід. (Хлібеня, хлібець, хлібина.)
– Визначте у вірші споріднені слова. Розберіть їх за будовою. (Хліб, хлібець, хлібина, хлібеня.)
Фізкультхвилинка.
3. Вправа “Знайди пару”.
Індивідуальні картки для самостійної роботи.
– Прочитайте слова. До якої частини мови вони належать? (Іменник.)
– Серед поданих слів знайдіть пари синонімів і запишіть їх.
Дозвілля, герой, лікар, дощ, бесіда, злива, майстер, вік, прогноз, відпочинок, сторіччя, переможець, передбачення, умілець, цілитель, розмова.
4. Вправи дія самостійної роботи (робочий зошит).
VI. Підсумок уроку.
1. Вправа “Мікрофон”.
– Я дізнався…
– Мені найбільше сподобалось…
– Найбільший мій успіх…
– Мені запам’яталось…
– Я порадив би…
2. Вправа “Віднови кущик” (індивідуальні картки за вибором).
– Впишіть пропущені літери, визначте частину мови, позначте рід іменників.
Вогнище | Магістраль | Пакунок |
Б—–Я | Д—-а | П-с—а |
П—-‘я | Т—а | Зг-р–к |
В—-ь | Ш–х | Кл–ок |
В—а | Ш–е П-ть | П—ет |
VII. Повідомлення домашнього завдання з попереднім інструктажем.
С. 50. вправа 99.