Тема. Ділення багатоцифрових чисел на одноцифрові. Перевірка ділення множенням. Ускладнені задачі на зведення до одиниці (№№ 663-671).
Мета. Закріплювати вміння ділити багатоцифрові числа на одноцифрові; повторити способи перевірки дії ділення; вправляти учнів у розв’язуванні задач на зведення до одиниці.
Обладнання. Таблиця усних обчислень; схеми задач; картки для самостійної роботи.
Зміст уроку
I. Контроль, корекція і закріплення знань.
1. Перевірка домашнього завдання.
А) Зачитати значення виразів із № 661 у порядку
Б) Пояснити розв’язання задачі № 662.
2. Усні обчислення.
А) Знайти: м (10 см); т (500 кг); ц (20 кг); м (25 см);
год (12хв); доби (6 год); року (4 міс.).
Б) Перевірити дію ділення множенням.
84 : 6 = 14; 96 : 8 = 14;
92 : 23 = 3; 102 : 17 = 6.
В) Периметр прямокутника 44 см, плота – 72 см:. Знайти довжину його сторін. Яка відповідь із наведених правильна? (4 см і 18см.)
9 см і 10 см 1 см і 21 см 20 см і 2 см;
24 см і 3 см 4 см і 18 см 16 см і 6 см
Г) Виконати
3. Завдання для опитування.
А) Довжина ділянки прямокутної форми 300 м, ширина становить у довжини. Знайти периметр і площу прямокутника. (720 м, 18000 м2.) Додатково дізнатися, скільки картоплі висадили на цій ділянці, якщо садили з розрахунку 200 г на 1 м2 (3600 кг)
Б) 2 доби : 6 (8 год) 1 т 2 ц : 2 ц (6)
II. Розвиток математичних знань.
1. Розв’язування задач.
А) Задача № 664.
Учні розглядають і пояснюють два способи розв’язання задачі; самостійно виконують дії.
Б) Задача.
Два однакових двигуни за 7 год роботи витратили 350 л пального. На скільки годин вистачить одному такому двигуну 50 л пального?
Учні з високим та достатнім рівнем знань працюють самостійно, решта під керівництвом учителя.
2 дв., 7 год – 350 л
1 дв., ? – 50 л
(Перший спосіб:
1) 350 : 7 = 50 (л) – витратили за 1 год два двигуни;
2) 50 : 2 = 25 (л) – витратив за 1 год 1 двигун;
3) 50 : 25 = 2 (год)
Другий спосіб:
1) 350: 2 = 175 (л) – витратив 1 двигун за 7 годин;
2) 175: 7 = 25 (л) – витратив двигун за 1 годину;
3) 50 : 25 = 2 (год).)
В) Задача № 667*.
Уявіть собі, що ми поставили ці дві шайби на одну. Чому дорівнює сумарна маса двох шайб? То на скільки кубиків припадає 9 кульок? (На 3 кубики.)
Висновок. Отже потрібно взяти 3 кульки, щоб їх маса дорівнювала масі 1 кубика.
Г) Задача № 669.
Учні з високим та достатнім рівнем знань працюють самостійно, решта під керівництвом учителя.
Учитель допомагає скласти короткий запис та план розв’язування задачі.
План
1) Скільки центнерів буряків зібрали з ділянки?
2) Скільки центнерів моркви зібрали з ділянки?
3) Скільки всього центнерів овочів зібрали?
(Відповіде: 412 ц овочів.)
Фізкультхвилинка.
2. Виконання завдання № 665 (в парах).
3. Розв’язування рівнянь (№ 666).
Учням із високим рівнем знань учитель пропонує знайти значення виразу:
19008 : 9 + 34104 : 6 (= 7796)
4. Ділення багатоцифрових чисел на одноцифрові (№ 668).
Перший вираз виконують біля дошки з докладним поясненням, другий – з коментуванням, решту – самостійно.
(Результати обчислень: 1274; 1162; 6262; 1621.)
III. Підсумок уроку.
– Виконайте ділення усно:
2864 : 2; 9360 : 3.
IV. Домашнє завдання.
№№ 670, 671 (с. 110).