Тема. Ділення багатоцифрових чисел на одноцифрові. Ускладнені задачі на зведення до одиниці (№№ 655-662).
Мета. Закріплювати вміння учнів ділити багатоцифрові числа на одноцифрові; удосконалювати вміння розв’язувати задачі на зведення до одиниці; вправляти у ділені іменованих чисел.
Таблиця. Таблиця усних обчислень; картки для опитування.
Зміст уроку
I. Контроль, корекція та закріплення знань.
1. Перевірка домашнього завдання.
Учні обмінюються зошитами і здійснюють взаємоперевірку.
2. Усні обчислення.
А) Гра “Спіймай
На дошці прикріплені записи виразів:
7 : 4 8 : 5 9 : 6
26 : 8 30 : 9 49 : 5
45 : 6 70 : 8 59 : 9
До дошки виходять троє учнів. Учитель дає кожному по три паперові “рибки”, на зворотній стороні яких записано значення одного із виразів. Учень повинен знайти цей вираз. “Контролери” перевіряють правильність виконання ділення з остачею. Учень, який першим правильно знайде три вирази, виграє.
Б) 1 год : 3 (20 хв); 1 см : 5 мм (2); 1 дм : 4 мм (25); 2 кг : 5 (400 г).
В) Площа прямокутника 36 м2. Якої довжини можуть бути його сторони? (36 і 1; 18 і 2; 12 і 3; 9 і 4.)
Г) Вправи 655, 656.
Г)* Площа прямокутника 45 м2; ширина
3. Диференційоване опитування.
Картка № 1 (для учнів із високим рівнем знань)
1) Площа прямокутника 32 см3, довжина – 8 см. Обчисли площу квадрата, периметр якого дорівнює периметру прямокутника. (36 см2)
2) 473832 : 9 (= 52648)
Картка № 2 (для учнів із достатнім рівнем знань)
1) Площа прямокутника 54 см3, довжина – 9 см. Обчисли площу квадрата, сторона якого дорівнює ширині цього прямокутника. (36 см2)
2) 8235 : 3 (= 2745)
Картка № 3 (для учнів із середнім і початковим рівнем знань)
1) Площа прямокутника 48 см2, ширина – 6 см. Обчисли периметр прямокутника. (= 28 см)
Вказівка. У першій дії знайди довжину прямокутника за даною площею і шириною. У другій дії знайди його периметр.
2) 5264 : 7 (= 752)
Фізкультхвилинка.
II. Розвиток математичних знань.
1. Розв’язування задач.
А) Задача № 658.
На дошці короткий запис задачі.
2 сівалки – 12 год – 96 га
1 сівалка – 7 год – ? га
Учні з високим рівнем знань після повторення змісту задачі розв’язують її самостійно. З рештою учнів учитель аналізує задачу. (Відповідь: 28 га.)
Б) Задача № 659.
Учні із високим і достатнім рівнем знань розв’язують задачу самостійно. Решта – працюють під керівництвом вчителя.
– З яких частин складається маса усієї настриженої шерсті? (З тієї шерсті, що настригли з баранів, і з тієї, що настригли з овець.)
Учитель креслить на дошці схему:
Після цього учні самостійно розв’язують задачу складанням виразу.
6 • 1240 + 4 • 720 = 10320.
2. Ділення багатоцифрових чисел на одноцифрові:
А) Завдання № 657.
Перший вираз обчислюють із коментуванням, решту – самостійно з наступною перевіркою.
(Результати обчислень: 2741; 24173; 37115; 7141.)
Б) Завдання № 660.
( 5кг : 2 = 5000 г : 2 = 2500 г = 2 кг 500 г;
10 м : 4 = 1000 см : 4 – 250 см = 2 м 50 см;
1 дм : 5 см = 10 см : 5 см = 2;
1 год : 3 = 60 хв : 3 = 20 хв.)
ІІІ. Підсумок уроку.
– Скільки буде цифр у частці 9100218 : 3; 12240 : 4; 5022 : 9?
IV. Домашнє завдання.
№№ 661, 662 (с. 108 – 109).