Уроки № 56, 57
ЗВ’ЯЗНЕ МОВЛЕННЯ
Тема. Доповідь на тему, пов’язану з виучуваними предметами
Мета: закріпивши знання учнів про особливості підготовки доповіді, ознайомити їх зі специфікою публічного виступу; формувати інтелектуально-мовленнєві вміння, необхідні для активної мовленнєвої діяльності.
Обладнання: підручник.
ХІД УРОКУ
I. Актуалізація опорних знань.
V Бесіда.
1) Як часто вам доводиться слухати доповідь? Виступати з доповіддю?
2) Які бувають доповіді?
3) Чим доповідь відрізняється від
V Робота з підручником.
Самостійне виконання вправи 302 (І, читання тексту мовчки).
II. Повідомлення мети і завдань уроку. Мотивація навчання.
III. Вивчення нового матеріалу.
V Пояснення вчителя.
Початок академічного красномовства в Україні припадає на XVII-XVIII ст. і пов’язаний із діяльністю Києво-Могилянської академії. У XIX ст. у зв’язку з пробудженням суспільно-політичної думки академічне красномовство, зокрема такі його жанри, як лекція та доповідь, перетворюються на загальнодоступні. Спочатку лекцію або доповідь відвідують студенти інших факультетів
Існують такі жанри академічного красномовства: лекція (вузівська, шкільна), науково-популярна лекція, наукова доповідь, наукове повідомлення, науковий огляд.
У другій половині XIX – на початку XX ст. як вузівські, так і науково-популярні лекції читали хімік Дмитро Іванович Менделєєв, біолог Ілля Ілліч Мечников. Зразками академічного красномовства є лекції видатних учених XX ст. геохіміка Володимира Івановича Вернадського, біолога Миколи Івановича Вавилова, фізика Льва Давидовича Ландау.
Таким чином, наукова доповідь є жанром академічного красномовства. Основна мета доповіді – донести до слухачів наукову інформацію. Слід зазначити, що дуже часто академічне красномовство включає елементи суспільно-політичного красномовства.
V Робота з підручником.
Виконання вправи 304 (I, II).
IV. Виконання вправ на закріплення вивченого.
V Робота з підручником.
Виконання вправи 305.
V Прослуховування 3-5 складених удома доповідей. Обговорення прослуханих доповідей за планом, поданим у вправі 306.
V. Підведення підсумків уроку.
VI. Домашнє завдання.
Скласти план виступу на тему: “Чи відчуває нинішнє суспільство потребу у здібних ораторах” або план виступу на випускному вечорі. Підготуватися до виступу за планом.