Мета:
- навчальна: дати поняття про синтаксичну роль фразеологізмів; розвивальна: розвивати гнучкість мислення учнів; виховна: виховувати ціннісне ставлення до образних скарбів мови.
Внутрішньопредметні зв’язки: лексикологія, фразеологія, синтаксис, пунктуація, орфографія, стилістика.
Міжпредметні зв’язки: мова, література, фольклор, соціокультура.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ
Виразне читання
> Виразно прочитайте уривок вірша Расула Гамзатова “Чути хочу чаруючу
Не шумлять комиші в тишині,
Вітер плаває по піднебессю,
Це зі мною говориш ти, Лесю,
А чи музику чути мені?
Говори, говори нею ти
І чаруй мене знову і знову,
Розумію я з кожних п’яти
Троє слів української мови.
Чую мови барвистий розмай,
Щиро радуюсь кожному слову,
Говори мені, серце втішай –
Чути хочу чаруючу мову.
АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ Перевірка домашнього завдання Повторення
- Який розділ мови ми зараз вивчаємо? Що називають фразеологізмом?
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ
Синтаксичний розбір
> Запишіть речення. Прості вони чи складні? До якого стилю належать? Підкресліть усі члени речення.
Пропуск транспортних засобів, вантажів та іншого майна через державний кордон України проводиться відповідно до законодавства України і міжнародних договорів України. 2. Реве та стогне Дніпр широкий, сердитий вітер завива (Т. Шевченко). ПОЯСНЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ Спостереження над мовним матеріалом
> Прочитайте речення. Усно назвіть усі члени речення. Зверніть увагу, що фразеологізм виконує ту саму синтаксичну функцію, що і слово, тобто виступає як єдиний член речення. Перепишіть речення і підкресліть його члени. Якими членами речення виступають у них фразеологізми?
Він пече раки. 2. Гула горобина ніч. 3. Тугий на вуха дід сидів у садочку. 4. Стара жінка зігнулась у три погибелі. 5. Чоловік лив крокодилячі сльози. Запис речень на дошці і в зошитах
> Запишіть речення під диктовку. Підкресліть члени речення. Якими членами речення виступають у них фразеологізми?
Ходив мандрівник за тридев’ять земель. 2. Пішов від приятеля не солоно сьорбавши. 3. У підготовку до свята наш клас вніс і свою лепту. 4. Досвітні вогні переможні, урочі прорізали темряву ночі (Леся Українка). 5. Вся ця справа йому в печінках сиділа. 6. Не чистий на руку помічник ще й запізнювався. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ Робота з картками
> Спишіть. Підкресліть члени речення. Проведіть взаємоперевірку. Чи правильно підкреслено фразеологізми як члени речення?
Картка 1
Наша вчителька у школі завжди у всьому тон задає. 2. Стояв собі чоловік під хатою ні в тих ні в сих. 4. Багато ще треба “білих плям” заповнити сміливим дослідникам. 4. Та не потрібні нам і рожеві окуляри (Л. Дмитерко). 5. Чорна година вже відійшла.
Картка 2
Вони жили душа в душу. 2. Брат не пас задніх. 3. Є ще порох у порохівницях. 4. Тремтіла його заяча душа.
Картка 3
Марко наче в рот води набрав (Л. Яновська). 2. Він про людське око щось говорив. 3. Кілька років не було від нього ні слуху ні духу. 4. Повернувся додому блудний син.
Картка 4
Хома одним махом замазав картину (М. Коцюбинський). 2. Це був веселий, дужий парубок, який ніколи не занепадав духом {О. Довженко). 3. Росте хлопець, як горох при дорозі. 4. З’явився оце вовк в овечій шкурі.
Картка 5
Старий механізатор біля всіх машин богом почуває себе. 2. Я обходив його десятою дорогою 3. Він розказував нам сон рябої кобили. 4. Дана була йому іскра божа. Творча робота
> Складіть речення з наведеними фразеологізмами. Запишіть. Підкресліть члени речення. Якими членами речення в них виступають фразеологізми?
У поті лиця, по голівці гладити, дивитись крізь пальці, дешево й сердито, біла ворона, гострий на язик, жива легенда, розправляти крила.
СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Бесіда
- Якими членами речення є фразеологізми? Яку стилістичну роль вони відіграють у мовленні? Зверніть увагу, як вони використовуються в художній літературі. Один з поданих текстів запишіть.
Текст 1
Товариш мій якраз пішов для того,
Уже ж він знає, що до чого
Й. Гете
Текст 2
Чарує око пишнота,
Багатства щедрий дар,
Але душевна чистота
Сильніший має чар
Р. Берне
VII. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ Рефлексія
У чому були труднощі під час визначення синтаксичної ролі фразеологізмів?
VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (НА ВИБІР)
> Підібрати 5-7 речень із фразеологізмами. Записати і підкреслити члени речення.