Мета:
- навчальна: повторити, узагальнити і поглибити знання учнів про іменник як частину мови, зміцнювати навички визначення морфологічних ознак іменників, учити правильно використовувати іменники в мовленні; визначати їхню роль у реченнях; розвивальна: розвивати в учнів навички зв’язного мовлення, мислення, творчі здібності, стимулювати бажання досліджувати й аналізувати мовні явища; виховна: виховувати позитивне ставлення та виховувати повагу до рідного слова, любов до України.
Внутрішньопредметні зв’язки: орфографія,
Міжпредметні зв’язки: мова, література, українознавство.
Тип уроку: урок повторення й узагальнення вивченого.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ МОТИВАЦІЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Лінгвістичне дослідження
> Прочитайте речення. Знайдіть усі іменники, поясніть їхнє лексичне значення. На які запитання вони відповідають?
До найкоштовніших надбань кожного народу належить мова. Мова – найбільший духовний скарб, у якому народ виявляє себе творцем, передає нащадкам свій досвід
> Порівняйте кількість іменників з кількістю слів інших частин мови. Зробіть висновок про частоту вживання іменників.
Слово вчителя
Випередити іменник у кількості слів неспроможна жодна частина мови. В 11-томному “Словнику української мови” нараховується близько 135 тис. слів. Серед них іменників майже половина. Порівняно з іменниками дієслів удвічі менше.
ПОВТОРЕННЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО Робота з підручником
> Розділіть зошит на дві частини. Прочитайте параграф. Заповніть табличку.
Повторив уже знайоме про іменник | Про що дізнався |
Комунікативний практикум
> Розкажіть про іменник за схемою.
Робота з текстом
> Прочитайте виразно текст.
Як нема без зірок небозводу,
Як блакиті без сонця нема,
Так і мови нема без народу,
Так народу без мови нема.
В. Забаштанський
> Випишіть іменники. Визначте постійні та непостійні морфологічні ознаки. Якими членами речення виступають іменники?
Розподільна робота
> Запишіть іменники у дві колонки: ужиті в однині та множині.
Доля, ножиці, екзамени, озеро, приклади, радощі, берег, радість, експеримент, дочка, обеліски, птахи, іграшка, абрикоси, дерева, ліс, олівець, експонати.
> Наведіть приклади іменників, що вживаються тільки в однині, та іменників, що вживаються тільки в множині.
ЗАКРІПЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ Пояснювальний диктант
> Запишіть під диктовку. Поясніть орфограми та пунктограми.
ДОБРА БЕРІЗКА
Стоїть на узліссі гарна береза. Дятел шукав шкідливих комах і продовбав у корі берези дірку. Напився соку й полетів. Побіг струмочок по дереву.
Прилетіли синички і зяблики. Вони напилися живильної рідини. Закружляли біля берізки метелики. На запах солодкого гостинця прилетіли мушки та комарі. Усіх пригощала соком добра береза (3 книги-календаря “Дванадцять місяців”).
Творча робота. Стань творцем!
> Закінчіть прислів’я. Назвіть іменники, укажіть їхні граматичні ознаки.
Тримай голову в холоді, а… . Кров – не водиця, проливати – … . Дарованому коню… . Краще погана дорога, ніж поганий… .
СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Практична робота
> Провідміняйте зазначені іменники.
Дитина, люди, стіл, допомога, черга.
> Виконайте словотвірний розбір поданих слів. Зробіть висновок про способи творення іменників.
Людство, придорожній, прикраса, черговий, синь, скелелаз.
VII. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Лінгвістична гра “Угадай іменник”
> Назвіть іменник за лексичним значенням.
1) Оцінка, цифрове позначення (бал).
2) Танцювальний вечір (бал).
3) Дерево, що має лапате листя з гострими кінцями й глибокими вирізами (клен).
4) Пуп’янок квітки (бутон).
5) Назва дванадцятого місяця календарного року (грудень).
6) Сукупність слів певної мови (лексика).
7) Зібрання слів (інколи також морфем або словосполук), розташованих у певному порядку (словник).
Рефлексія
> Складіть запитання до вивченої на уроці теми.
VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (НА ВИБІР)
> Виконайте вправу за підручником.
> Напишіть твір-мініатюру “Прихід зими” (5-7 речень), іменники підкресліть.