Мета: ознайомити учнів з класами одиниць і тисяч, їх структурою, правилом читання багатоцифрових чисел, із застосуванням поняття “клас”; закріплювати вміння ділити і множити на одноцифрове і двоцифрове число; розвивати спостережливість; виховувати інтерес до предмета.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. КОНТРОЛЬ, КОРЕКЦІЯ І ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ
1. Перевірка домашнього завдання
Учні читають розв’язання задачі 273.
1) 300 – 28 = 272 (гр.) – нанизала Білосніжна на нитки;
2) 272 : 8 = 34 (гр.) – було на кожній нитці.
(300
2. Математичний диктант
– Записати числа цифрами: триста п’ять тисяч сто; сорок тисяч вісімсот п’ятдесят; двісті тисяч сім.
– Записати число 50 820 у вигляді суми його розрядних доданків.
– Запишіть тільки відповіді.
– Обчислити суму шести доданків, кожне з яких дорівнює 12.
– Чому дорівнює добуток, якщо один з множників 154, а другий 1.
– Різницю чисел 700 і 650 збільшити у 8 разів.
– Добуток чисел 120 і 5 зменшити в 2 рази.
– Ділене 12 000, дільник 12 000. Знайти частку.
– Зменшуване 12 000, від’ємник 12 000. Знайти різницю.
– Доданки 12 000 і 12 000.
– Знайти добуток чисел 1000 і 0.
– До частки чисел 400 і 8 додати 50.
Відповіді: 72; 154; 400; 300; 1; 0; 24 000; 0; 100.
III. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Пояснення вчителя на основі таблиці розрядів і класів
– В усній нумерації розряди багатоцифрових чисел групують у класи. У кожному класі є три розряди. У межах шестицифрових чисел маємо два класи: перший і другий. Одиниці, десятки і сотні – назви першого, другого і третього розрядів першого класу – класу одиниць. Одиниці тисяч, десятки тисяч, сотні тисяч – назви першого, другого і третього розрядів другого класу – класу тисяч.
Назви лічильних (розрядних) одиниць перших двох класів: для класу одиниць – одиниця, десяток, сотня; для класу тисяч – тисяча, десять тисяч, сто тисяч. Одиницею першого класу є одиниця, одиницею другого класу – тисяча. Щоб прочитати чотири-, п’яти – або шестицифрове число, називають спочатку, скільки в ньому одиниць класу тисяч, а потім – скільки одиниць класу одиниць (слово “одиниць” не називають).
2. Первинне закріплення нового матеріалу
Завдання 275
Учні самостійно читають текст завдання. Після цього вчитель ставить питання, а учні знаходять відповіді на них у тексті підручника.
– Як називається перший (другий) клас?
– Скільки розрядів у кожному класі?
– Які розряди входять у перший (другий) клас?
– Як прочитати числа, які записуються більше, ніж трьома цифрами? Завдання 276 (фронтально)
Завдання 277 (читання чисел “ланцюжком”)
Завдання 278 (самостійно зі взаємоперевіркою в парах)
3. Фізкультхвилинка
IV. РОЗВИТОК МАТЕМАТИЧНИХ ЗНАНЬ
1. Повторення письмового множення і ділення
Завдання 279 (з коментуванням)
2. Робота над задачею (завдання 280)
Учні вивчають задачу, аналізують її.
– Що потрібно знати для того, щоб відповісти на питання задачі? (Скільки квартир побудували торік.)
Учні записують задачу в зошитах і на дошці.
1) 126 • 6 = 756 (кв.) – побудували торік;
2) 756 + 240 = 996 (кв.)
Творча робота над задачею Учні складають обернену задачу.
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Завдання 281; 282 (с. 44-45).
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
– Чого вчилися сьогодні на уроці?
– Як називається перший (другий) клас?
– Скільки розрядів у кожному класі?
– Які розряди в першому класі? у другому?