Урок 110
Тема. Перенос слів із подовженими приголосними звуками. Складання речень
Мета: ознайомити з прийомами поділу для переносу слів з подовженими м’якими приголосними; удосконалювати вміння правопису слів із такими приголосними; виховувати шанобливе ставлення до народної творчості, формувати поведінку відповідно до етикетних норм.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчання
1. Перевірка домашнього завдання (вправа 248)
– Прочитайте слова з подовженими приголосними
– Які споріднені слова ви дібрали?
2. Хвилинка чистопису
Д ддя знаряддя
– Доберіть слова з цим буквосполученням. (Підборіддя, суддя, приладдя)
– Складіть з одним із них речення і запишіть його.
III. Повідомлення теми й мети уроку
– Сьогодні ми вчитимемося переносити по складах слова з подовженими м’якими приголосними. Також розвиватимемо вміння складати речення.
IV. Робота над вивченням нового матеріалу
1. Коментоване письмо (вправа 249)
– Подумайте, як можна поділити для переносу слова з подовженими приголосними.
–
– З двома словами (за вибором) складіть і запишіть речення.
2. Колективна робота (вправа 251)
– Прочитайте вірш і поясніть, як ви його розумієте.
– Що траплялось у випадку, коли учні класу працювали недружно, сварились?
– Запишіть по пам’яті останній рядок вірша. Підкресліть слово з подовженим приголосним звуком. До цього слова доберіть з вірша слово, протилежне за значенням.
3. Самостійна робота (вправа 250)
– Прочитайте прислів’я і випишіть слова з подвоєними буквами, поділяючи їх для переносу.
– Знайдіть у прислів’ях слова, протилежні за значенням.
4. Фізкультхвилинка
V. Закріплення вивченого матеріалу
1. Вибірковий диктант
– Випишіть слова з подовженими звуками, поділивши їх рисками для переносу по-різному.
Загадка
Підвелася в небо синє
Дивна башта у долині.
У середині – гудіння.
Гоготіння, клекотіння,
Бо така у ній жарота,
Бо така її робота.
День і ніч вона невтомно
Варить сталь.
А зветься… (домна).
(П. Коломієць)
2. Робота із загадкою (вправа 253)
– Прочитайте й відгадайте загадку.
– Які однакові звуки ви знайшли у виділених словах? Вимовте звуки, якими ці слова відрізняються. Письмово поділіть виділені слова для переносу.
3. Самостійна робота (вправа 252)
– Випишіть слова з подовженими приголосними звуками, вставляючи пропущені букви.
– До виділених слів доберіть споріднені так, щоб ненаголошений звук став наголошеним. Запишіть ці слова парами.
4. Робота з текстом (вправа 254)
– Що ви скажете про поведінку Миколи і Дмитрика? Чи чемні ці хлопці? Складіть про це речення.
– Складіть речення про те, як треба поводитися, якщо з кимось не погоджуєшся.
VI. Підсумок уроку
– Як треба переносити з рядка в рядок слова з подовженими м’якими приголосними звуками?
– Поділіть для переносу слова насіння, старання, обличчя, взуття.
– Складіть речення з одним-двома словами.
VII. Домашнє завдання з інструктажем
Правило на с. 104, вправа 255.