Тема. Письмове множення багатоцифрових чисел на одноцифрові. Розв’язування задач (№№ 541-549).
Мета. Ознайомити учнів з письмовим множенням багатоцифрових чисел на одноцифрові, формувати уміння розв’язувати задачі.
Обладнання. Таблиця усних обчислень; “Картки для поточною контролю знань”.
Зміст уроку
1. Контроль, корекція і закріплення знань.
1. Перевірка домашнього завдання.
Скласти вираз дія розв’язування задачі № 540 та обчислити його значення, якщо а = 1800; b = 76.
(Розв’язання: (а – b) – 119; (1800 – 76)
2. Завдання для опитування.
1- ша група – завдання № 68 (с. 38) із “Карток для поточного контролю знань”.
2- га група – № 69 (с. 39).
3- тя група – № 70 (с. 39).
3. Усні обчислення.
А) Гра “Забий гол”.
Б) Задачі.
– На одній полиці 18 книжок, а на другій – у 2 рази більше. Скільки книжок на другій полиці? (36 книг.)
– Олень рухається зі швидкістю 15 км/год, а ластівка – у 6 разів швидше. З якою швидкістю летить ластівка? (90 км/год.)
– Черепаха рухалася зі швидкістю 320 см/год 3 години. Яку відстань проповзла черепаха? (960 см.)
II. Вивчення
1. Підготовча вправа (за № 541).
– Поясніть усний і письмовий способи обчислення добутку чисел.
2. Пояснення.
А) – Прочитайте докладне пояснення множення багатоцифрового числа на одноцифрове (вправа № 542).
Б) Зразок короткого пояснення. Треба помножити 2317 на 4. 7 на 4, буде 28; 8 пишемо, 2 запам’ятовуємо; 1 помножити на 4. буде 4 та ще 2, буде 6. З помножити на 4, буде 12, 2 пишемо, а 1 запам’ятовуємо. 2 помножити на 4, буде 8 та ще 1, буде 9. Добуток 9268.
3. Первинне закріплення.
А) Виконання вправи № 543 (письмово).
Б) Виконання вправи № 544 з докладним поясненням.
В) Вправа “Знайди помилки” (за № 545).
Фізкультхвилинка.
III. Розвиток математичних знань.
1. Розв’язування задач.
А) Задача № 546.
– Розв’яжіть задачу складанням виразу.
(Розв’язання: 925 • 6 + 2075 • 3 = 11775 (ц.).)
Б) Задача № 548 (самостійно).
(Відповідь: потрібно 22872 плитки.)
2. Обчислення виразів.
– Закінчіть виконання письмового множення.
IV. Підсумок уроку.
V. Домашнє завдання.
№ 549 (с. 90).