Урок 73
Тема. Поняття про службові слова, їх роль у реченні. Вживання службових слів для зв’язку слів у реченні. Навчальний діалог
Мета: дати учням уявлення про службові слова та їх роль у реченні; формувати навички правильно вимовляти їх та писати окремо від інших слів; вчити складати текст з деформованих речень, вести діалог; виховувати любов до природи та обережність у поводженні на дорогах.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку
– Прочитайте
Жив (на) світі дід Василь.
(У) кисіль він сипав сіль.
Цукор клав (у) холодець,
(а) (у) чай – жовтки (з) яєць.
Був дідусь наш (не) дивак,
(а) робив це просто так,
(а) робив це все (для) штуки,
(щоб) сміялися онуки.
(В. Бичко)
– Що ви помітили? (У вірші пропущені слова.)
– Вставте їх і прочитайте, що вийшло.
– Хто знає, як називаються такі слова? (Службові)
– Сьогодні ми й поговоримо про службові слова: чому вони так називаються, яка їх роль у реченні. Також сьогодні ми вчитимемося складати текст із деформованих речень і вести діалог.
III. Робота
1. Колективна робота з підручником (вправа 37)
– Прочитайте речення.
– Яке речення відповідає даній схемі?
(Маленький зайчик вискочив на узлісся.)
– Запишіть його.
– Скільки слів у записаному реченні? (П’ять)
– Назвіть кожне слово окремо і поставте до кожного з них питання. (Маленький – який?, зайчик – хто?, вискочив – що зробив?, на узлісся – на що?)
– До якого слова в реченні не можна окремо поставити питання? (На) Підкресліть його.
– Знайдіть у другому реченні слово, до якого не можна окремо поставити питання. (В)
– Тож чи до всіх слів у нашій мові можна ставити питання? (Є слова, до яких питання поставити не можна.)
– А чи можна обійтися без цих слів у реченні? (Звичайно, ні!)
2. Хвилинка чистопису
За До Під Без
– Запишіть слова і з одним із них складіть речення. (За нашою школою великий стадіон.)
– Спробуйте до нього поставити питання.
– Дійсно, це зробити не можна, бо це слово. (Службове. І за, без, під – теж службові слова.)
3. Коментоване письмо (вправа 38)
– Прочитайте речення. Знайдіть слова, до яких не можна поставити питання.
– Слова, до яких не можна поставити питання, називають службовими. Як ви думаєте чому? (Бо вони служать для зв’язку інших слів у реченні.)
4. Фізкультхвилинка
IV. Закріплення вивченого матеріалу
1. Самостійна робота (вправа 42)
– Прочитайте і спишіть словосполучення.
– За допомогою яких слів зв’язані між собою виділені слова?
– Підкресліть службові слова. (На, в, з, від, до, й, але)
2. Навчальний діалог (вправа 39)
– Прочитайте діалог.
– Прочитайте діалог за особами.
– Спробуйте в парах передати розмову, не користуючись текстом.
– Випишіть із тексту службові слова.
– Чому батьки не пускають Андрійка на ковзанку? (Бо це через дорогу, по якій цілий день сновигають машини.)
– Як треба переходити дорогу? (Дуже уважно стежити, щоб не потрапити під колеса. А краще – з дорослими.)
V. Підсумок уроку
– Як називають слова, до яких не можна поставити питання? (Службові слова) Чому? Наведіть приклади. (Часто без них не можна скласти речення. Бо службові слова служать для зв’язку слів.)
(Перелітні птахи повернулися з вирію. Я відвів молодшу сестричку до бабусі. Олівець закотився під стіл.)
VI. Домашнє завдання з інструктажем
Вправа 45.