Тема. Порівняння прислівників і прикметників. Основна граматична ознака прислівників. (Вправи 401-405).
Мета. Тренувати учнів у розпізнаванні прислівників у тексті, провести порівняльне дослідження прислівників і прикметників, ознайомити учнів зі способом творення прислівників від прикметників. Розвивати дослідницькі навички.
Виховувати почуття прекрасного засобами описів природи.
Обладнання: ілюстративний матеріал до текстів-описів, роздатковий матеріал, підручник, зошит.
Хід уроку
I. Організація класу. Мотивація навчальної
Привітання, побажання хорошого настрою. Висловлювання дітьми їхніх очікувань від уроку.
II. Перевірка домашнього завдання.
– Доберіть і запишіть до поданих дієслів відповідні за змістом прислівники:
Пожовкнути | (як?) |
Падати | (куди?) |
Читати | (як?) |
Приїздити | (коли?) |
Перевірка (під час перевірки учні дописують до свого варіанта 2-3 варіанти своїх однокласників).
III. Вивчення нового матеріалу.
1. Читання епіграфа до уроку.
“Щось
– Визначте, до яких частин мови належить кожне слово в реченні.
2. Проблемна ситуація.
– На яку частину мови схожий прислівник? (На прикметник.)
– Чим прислівник відрізняється від прикметника? (Прикметник означає ознаку предмета, а прислівник – ознаку дії.)
– Що ще ви знаєте про прикметник? (Прикметник змінюється за родами, числами і відмінками.)
– А прислівник?
3. Каліграфічна хвилинка (за вправою 402).
4. Розв’язання проблемної ситуації через опрацювання нового матеріалу.
– Прочитайте поетичну мініатюру Олега Гордійчука “Вечірні дзвони” (вправа 401).
– Яка картина постала у вашій уяві?
– Спишіть вірш і підкресліть прислівник.
– На яке питання відповідає прислівник сріблястої
– З яким словом зв’язаний у реченні? Що виражає? (Ознаку дієслова задзвенів.)
– Давайте перевіримо, чи змінюється прислівник за родами. У якому роді стоїть дієслово задзвенів! (Чоловічому.)
– Поставте його у жіночий рід і доберіть відповідний іменник. (Сріблясто задзвеніла пісня – учні записують утворене словосполучення.)
– Дієслово й іменник змінилися. А прислівник?
– Поставте дієслово у середній рід і доберіть відповідний іменник. (Сріблясто задзвеніло повітря.)
– Чи змінився прислівник?
– Який висновок можна зробити? (Прислівник не змінюється за родами.)
5. Спостереження за особливостями прислівників (за вправою 403).
– Отже, прислівники не змінюються за числами і не мають часових форм. Прочитайте правило на с. 187. Чи співпадають ці дані з вашими висновками?
– Що ви дізналися про частину прислівника, схожу на закінчення?
– Виділіть суфікси у записаних прислівниках.
IV. Фізкультхвилинка.
V. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Словникова робота.
– Ви спостерігали за правописом прислівників. Що ви помітили? (Більшість прислівників пишеться разом.)
– Додайте до своїх словничків прислівники щогодини, щомить, щотижня.
– Складіть із цими словами якомога більше речень (усно). Два з них запишіть. Виділіть в прислівниках суфікси.
2. Розрізнення прислівників і прикметників. Утворення прислівників від прикметників (за вправою 404).
– Отже, щоб утворити прислівник від прикметника, треба відкинути закінчення прикметника і додати суфікс прислівника.
3. Робота в зошиті.
VI. Підсумок уроку.
– Чим відрізняються прислівники від прикметників?
– Як із прикметника утворити прислівник?
VII. Домашнє завдання.
1. Вправа 405 (виписати дієслова разом зі зв’язаними з ними за змістом прислівниками).
2. Для тих, хто хоче знати більше: вправа 401.3.
?include(“$DOCUMENT_ROOT/block/list. html”;?> ?