Тема. Повторення вивченого про іменник як частину мови. Розширення уявлення про лексичне значення іменника, слова з абстрактним значенням. (Вправи 87-91).
Мета. Актуалізувати і поглибити знання учнів про загальне значення і граматичні ознаки іменника; формувати вміння розпізнавати іменник серед інших частин мови; розширити уявлення про лексичне значення іменника (слова з абстрактним значенням).
Обладнання: таблиця “Іменник частина мови”, таблиця “Почуття” (додаток 2), мовний матеріал.
Хід уроку
I. Організація класу.
II.
– Прочитайте складені словосполучення.
– Назвіть іменники і доведіть правильність вашої думки.
– З одним із словосполучень складіть речення, яке б викликало усмішку (здивування, цікавість, тривогу, захоплення).
III. Актуалізація опорних знань учнів.
Гра “Впізнай іменник”.
– Я прочитаю вам уривок із поезії Т. Шевченка “І мертвим, і живим…”, а ви постарайтесь впізнати і назвати іменники.
Не дуріте самі себе.
Учітесь, читайте,
І чужому научайтесь,
Й свого не цурайтесь.
Бо хто матір забуває,
Того Бог карає,
Того
В хату не пускають.
Чужі люди проганяють,
І немає злому
На всій землі безконечній
Веселого дому.
Я ридаю, як згадаю
Діла незабуті
Дідів наших. Тяжкі діла!
Якби їх забути,
Я оддав би веселого
Віку половину.
Отака-то наша слава.
Слава України.
– Назвіть іменники, які ви почули. Доведіть свою думку.
IV. Повторення і закріплення вивченого про іменник.
1. Опрацювання таблиці “Іменник – частина мови”.
2. Вправа-презентація (вправа 87).
– Опрацюйте самостійно всі завдання вправи і представте їх як свій міні-проект.
Фізкультхвилинка.
3. Гра “Питання на засипку” (ропота в парах, вправа 88).
– Прочитайте правило, зіставте його з опрацьованою таблицею “Іменник – частина мови”.
– Наведіть власні приклади іменників.
– Попрацюйте в парах (підручник, с. 45). (Один ставить запитання, інший – відповідає, а потім навпаки.)
4. Уточнення предметності іменника (вправа 89).
А) Гра “Аукціон іменників” (завдання 1).
Б) Опрацювання мовного матеріалу (завдання 2).
В) Робота з таблицею “Почуття” (додаток 2).
– Поставте запитання до слів таблиці: яка це частина мови?. Доведіть свою думку.
Г) Творче завдання (завдання 3).
5. Колективне виконання вправи 90 (усно).
6. Вправи для самостійної роботи (робочий зошит).
7. Ігри з іменником.
А) Анаграми (слова, в яких літери можуть змінювати своє місце).
– Поміняйте літери у кожному слові і запишіть нові іменники.
Кір –
Село –
Пила –
Сосна –
Корма –
Лошак –
Шкала –
Кулон –
Крона –
– Назвіть серед утворених іменників ті, що відповідають на питання що?.
Б) Асоціативні множники (розвиток мовлення).
– Знайдіть зв’язок між двома сусідніми словами у кожному ланцюжку. Поясніть свої міркування.
Кульбаба – пшениця – мука – хліб – сила – спортсмен – парашутист – кульбаба.
Сонце – світлячок – неньок – дерево – олівець – малюнок – сонце.
Пір’я – подушка – сон – ніч – сова – гуска – пір’я.
Глина – грунт – буряк – борщ – горщик – глина.
V. Підсумок уроку.
– Пригадаймо, у яку гру ми бавились, вивчаючи іменник у третьому класі.
Гра-конкурс “Пригадай іменник”.
– Хто добре засвоїв матеріал про істоти та неістоти, про власні та загальні іменники і хто тепер уважно вислухає умови гри-конкурсу, зможе перемогти. Опис гри-конкурсу
Ведучий (вчитель) пропонує написати у дві окремі колонки щонайбільше іменників (назв істот і неістот), що починаються на одну букву. Виграє той учень (група, ряд), який протягом визначеного часу (3-5 хв) записав найбільшу кількість таких слів, правильно згрупувавши їх.
Наприклад: слова на букву Л (назви неістот – липа, любов, ланка, лимон, лінь і т. д; назви істот – люди, Любомир, Людмила, лінивець і т. д.).
VI. Повідомлення домашнього завдання з попереднім інструктажем.
С. 45 – правило, с. 47 – вправа 91.