Мета:
- навчальна: систематизувати, узагальнити та поглибити знання, вміння і навички з теми уроку; розвивальна: розвивати культуру діалогічного мовлення; виховна: виховувати шанобливе ставлення до співрозмовника.
Внутрішньопредметні зв’язки: мова і мовлення; синтаксис і пунктуація.
Міжпредметні зв’язки: мови, література, культура.
Тип уроку: систематизація й узагальнення знань, умінь і навичок.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ Бесіда
> Послухайте речення. У якому з них є пряма мова?
“Земля найкраще пахне восени”,- говорить сам до себе Тимофій (М. Стельмах). 2. Мине якийсь час, і вчені скажуть, що політ на Місяць, Марс, Венеру підготовлено, можна підбирати пілотів.
> Що називається діалогом?
Створення позитивного емоційного настрою
> Прочитайте діалог. Що вам у ньому сподобалось?
Даша, що прибула до Парижа, з провінції, в готелі говорить портьє:
– Я хочу, щоб моя кімната була великою, просторою та світлою.
– Авжеж, мадам, саме таку кімнату вам приготували. Ходімо, будь ласка.
– Ви гадаєте, що я провінціалка,
– Заспокойтеся, мадам, ви дуже поспішаєте. Адже це ще лише ліфт… (З газети)
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ
СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ Робота на класній дошці та в зошитах
> Запишіть речення і поясніть розділові знаки при прямій мові.
Вірний син свого народу, видатний борець за мир Поль Робсон сказав: “Глибоко люблю я і любить мій народ прекрасні, героїчні поезії Тараса Григоровича Шевченка. Цей великий поет належить світові”. 2. “Благородний образ Франка, його героїчне життя і творчість, зігріта любов’ю до трудового народу, дорогі російським людям”,- говорить російський поет Микола Тихонов.3. “Бути хорошою людиною,- часто нагадував батько,- значить, уважно ставитись до сім’ї, людей, до роботи, природи”. 4. “Не проводжайте мене,- попросила Ляля рідних,- я скоро повернуся” (О. Гончар). Фрагмент літературної композиції “Невмирущий Кобзар”
> Виразно прочитайте текст за особами. У якій формі вкладено цей текст? Запишіть його з допомогою прямої мови. Правильно розставте розділові знаки.
Дівчинка
Ми дуже любим дідуся Тараса
І вам розкажем про життя його.
Хлопчик
Не на шовкових подушках,
Не у величному палаці –
В хатині бідній він родивсь,
Серед неволі, тьми і праці.
Дівчинка
І пісень веселих, вільних
Не співала мати
Над колискою малого
Xлопця-немовляти.
Хлопчик
Зранку йшла робить на пана,
Діток залишала,
Старша їх сестра Катруся
Усіх доглядала.
Переклад
> Прочитайте діалог. Порівняйте розділові знаки при діалозі в українській і російській мовах. Перекладіть діалог українською мовою і запишіть у рядок. Поясніть усі розділові знаки.
– Ложись, мама, я пойду к себе…
– Побудь еще, успокойся, Юленька.
– Мне уже лучше. Хочу побыть одна.
– Ну, иди. Посмотришь, все устроится.
– Да, конечно. Спи, мама, не беспокойся.
– Иди, иди, доченька (П. Проскурин:).
Робота в парах
> 3 товаришем по парті складіть діалог про рослинний (тваринний) світ чи історію рідного краю. Запишіть його.
Вправа за підручником (письмово) ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ Коментар учителя щодо роботи учнів на уроці Рефлексія
Що сподобалось, що краще запам’яталось, які практичні навички зміцнились?
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (НА ВИБІР)
> Теоретичний матеріал та вправа за підручником.
> Проект “Пряма мова. Діалог. Розділові знаки”.
1- ша група “Пряма мова” (повідомлення: сутність, структура, розділові знаки. Приклади).
2- га група “Діалог” (повідомлення: сутність, форма, розділові знаки. Приклади).