Мета: продемонструвати учням, що мова – суспільне явище, яке може змінюватися, поповнюватися новими словами; розвивати мовлення школярів; збагачувати їх словниковий запас; виховувати любов до рідного слова.
Хід уроку
ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Ось дзвінок сигнал подав –
До роботи час настав.
Тож і ми часу не гаймо
І урок свій починаймо.
АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ Перевірка домашнього завдання (вправа 4, с. 6)
Конкурс на кращого читця віршів про мову.
Гра “Мікрофон”
– Для чого людям потрібна мова?
–
– Як потрібно ставитися до рідної мови?
Каліграфічна хвилинка
Щщ Щщ Щщ що
– Напишіть каліграфічно синоніми до поданих словосполучень.
Кожного дня – … (щодня).
Кожної години – … (щогодини).
– Вставте пропущені слова, користуючись словами, поданими у довідці.
Мова…….. новими словами, які… в нашому житті, …
Слова для довідки: збагачується, щоденно, з’являється, поповнюється.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні на уроці ми дізнаємося, як і чому відбувається розвиток і збагачення мови.
- Ознайомлення учнів із текстом вправи.
– Що відбувається із словниковим складом мови?
– Що сприяє виникненню нових слів?
– Як називаються слова, що вживаються у мові мало й рідко?
– Наведіть приклади таких слів.
– Що відображають нові й старі слова у мові?
- Складання учнями розповіді на задану тему. Перевірка виконаної роботи.
Словникова скарбничка
Аеродром – слово, складене з грецьких коренів аеро (повітря) і дром (ділянка).
Аеродром – ділянка земної поверхні для зльоту, посадки, стоянки літаків, зі спорудами та обладнанням для їх обслуговування.
– Доберіть синоніми до слова аеродром. (Летовище, стоянка)
– Складіть речення зі словом аеродром таким чином, щоб воно виступало другорядним членом речення.
Гра “Знайди пару”
Республіка переворот перетворення держава
Революція країна удосконалення форма державного правління
Робота за підручником (вправа 6, с. 7-8)
- Мовчазне читання текстів учнями.
– Яка тема першого тексту? А другого?
– Поясніть значення слів било, град.
- Зіставлення текстів учнями. Висловлювання міркувань щодо змісту текстів. Вибіркове списування нових і старих слів із текстів. Складання схеми виділеного речення. Визначення головних і другорядних членів речення.
Фізкультхвилинка УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ Робота в групах (вправа 7, с. 8)
Учні читають вислови про мову.
Кожна група списує один вислів про мову, вивчає його напам’ять і намагається пояснити значення вислову.
Перевірка виконаної роботи Хвилинка-цікавинка
Слово крейда прийшло до нас з далеких країв – з острова Кріт. Римляни у давнину вивозили з цього острова білу глину як будівельний матеріал і називали його крета. Пізніше цю глину почали вживати у себе германці, називаючи її спочатку кріда, а потім крайде. Від германців це слово прийшло до нас. Так від покоління до покоління мандрувала наша мова, поки дійшла аж до нас. І кожне нове покоління вносило в неї щось нове, збагачувало й удосконалювало її. (За А. Коваль)
Гра “Шифрувальники”
– Відновіть “зашифровані” речення. Поясніть, як ви розумієте їх зміст. оотЗло бовадутью із млезі, а зннная – з никжок.
НуКги тачитью ен чиома, а зумморо.
– Назвіть кількість букв, звуків у словах книжка, знання.
ПІДСУМОК УРОКУ
– Що цікавого дізналися на уроці?
– Як розвивається і збагачується наша мова?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вправа 8 (с. 8).