Урок № 14
Тема. Спільний знаменник кількох дробів. Зведення звичайних дробів до найменшого спільного знаменника
Мета: на основі основної властивості дробу сформувати уявлення учнів про зміст поняття зведення дробів до спільного знаменника, а також розпочати роботу з вироблення вмінь зводити дроби до найменшого спільного знаменника.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Перевірка домашнього завдання
Оскільки попередня тема опрацьована, то фронтальної перевірки домашнього завдання (задля економії
ІІ. Актуалізація опорних знань
Усні вправи
1. Обчисліть: |
2. Знайдіть серед чисел рівні й поясніть: ; ; 1; ; ; ; ; ; 0,5; ; 0,4.
3. Знайдіть НСК чисел (найраціональнішим способом): а) 4 і 8; б) 12 і 16; в) 12 і
4. Чи існує таке натуральне число, яке в добутку із числом 6 дало б число: а) 18; б) 27; в) 3? Відповідь обгрунтуйте.
ІІІ. Формування знань
@ На уроці треба розглянути два питання.
1. Що означає “звести дріб до нового знаменника”?
2. Як звести два (і більше дробів) до найменшого спільного знаменника?
Тому й викладення матеріалу можна проводити традиційно, спочатку розглянувши приклад на зведення дробу до нового знаменника, а потім алгоритм зведення дробів до найменшого спільного знаменника.
Результатом такої роботи може бути конспект № 9.
Конспект 9 | |
Зведення дробів до НСЗ | |
1. Зведення одного дробу до нового знаменника: треба звести до знаменника с. 1) с : b = n – додатковий множник; 2) . 2. Зведення кількох дробів до НСЗ (найменший спільний знаменник): 1) знайти НСК знаменників > НСЗ; 2) поділити НСЗ на кожний знаменник > додатковий множник; 3) чисельник і знаменник дробу помножити на додатковий множник | Приклад звести до знаменника 96. Оскільки 96 : 4 = 24, то . Приклад Звести і до НСЗ. Оскільки НСК (5; 7) = 35, то НСЗ = 35. 35 : 5 = 7; 35 : 7 = 5,тому ; |
IV. Формування вмінь
@ Відповідно до схеми пояснення матеріалу, розв’язуємо спочатку вправи на:
А) формування вмінь зводити дріб до нового знаменника;
Б) формування вмінь використовувати алгоритм зведення кількох дробів до НСЗ.
Розв’язування вправ
І рівень
Усні вправи
Назвіть дріб зі знаменником 16, який дорівнює дробу: ; ; . (Для кращого сприйняття можна умову записати у вигляді рівності: )
Знайдіть НСК знаменників дробів: a) і ; б) і ; в) і .
Краще спочатку просто знайти НСЗ для даних дробів.
ІІ, III рівні
Письмові вправи
1. Зведіть до знаменника 48 дроби: ; ; ; ; ; .
2. Зведіть до найменшого спільного знаменника дроби: а) і ; б) і ; в) і ; г) і .
3. Зведіть до найменшого спільного знаменника дроби: а) , і ; б) , і ; в) , і .
Додатково доцільно розв’язати задачі на повторення алгоритмів порівняння звичайних дробів з однаковими знаменниками; їх додавання і віднімання, а також матеріалу, пов’язаного із мішаними числами.
Задача1. При яких значеннях а нерівність правильна?
А) ; б) ; в) ; г) .
Задача 2. Домогосподарка приготувала 13 кг вишневого варення і 15 кг полуничного. Вишневе вона розлила порівну в 15 банок, а полуничне – у 17 банок. Скільки кілограмів варення кожного виду було в одній банці?
Задача 3. Знайдіть пропущені букви
Задача 4. Знайдіть пропущені рисунки:
V. Підсумки уроку
Повторити засвоєні терміни і поняття можна під час виконання так званого “німого диктанту”:
@Вчитель заздалегідь за дошкою готує записи, що містять перетворення, розглянуті на уроці, і просто показує об’єкти, назву якого учні повинні були засвоїти. Наприклад:
VI. Домашнє завдання
1. Зведіть до знаменника 36 дроби: ; ; ; ; ; .
2. Зведіть до найменшого спільного знаменника дроби: а) і ; б) і ; в) і ; г) і .
3. Зведіть до найменшого спільного знаменника дроби: а) , і ; б) , і ; в) , і .
4. Запишіть неправильним дробом: , , .
5. Виконайте дії: а) ; б) ; в) ; г) .