УРОК РОЗВИТКУ ЗВ’ЯЗНОГО МОВЛЕННЯ. СКЛАДАННЯ ТВОРУ-МІРКУВАННЯ “ЩО ТАКЕ ДОБРОТА?”

Мета: вчити учнів складати текст-міркування на подану тему; збагачувати словник дітей новими словами; розвивати дитячу мовленнєву творчість; виховувати найкращі людські риси, прищеплювати бажання творити добро.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

– Послухайте добре відому вам пісню і скажіть, про що йтиметься на уроці.

Звучить пісня “Якщо добрий ти” (муз. Б. Савельєва, сл. М. Пляцьковського ) із мультфільму “Пригоди кота Леопольда”.

– Чи здогадалися ви, про що ми будемо говорити?

III.

ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ

– Тема нашого уроку “Твір-міркування “Що таке доброта?”.

IV. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ

1. Гра “Мішечок доброти”

– Уявіть, що добра чарівниця подарувала вам мішечок доброти. Спробуйте назвати ті речі, які могли б бути у мішечку.

2. Гра “Квітка доброти”

– Які слова “притягуються” до слова доброї (3 поданих слів діти вибирають необхідні і записують на окремих пелюстках квітки: допомога, співчуття, уважність, байдужість, вдячність, жадібність, чуйність, ласка, любов, злість, заздрість, турбота, ввічливість, ненависть, брехливість,

справедливість).

– Що ж потрібно для справжньої доброї людини?

3. Робота в групах

Гра “Збери прислів’я”

(Картки з окремими словами – у конвертах.)

– Добро плодить добро, а зло плодить зло.

– 3 добрим поживеш – добре переймеш.

– Усе добре переймай, а лихого уникай.

– 3 добрим дружись, а лихого стережись.

– Добре діло робиться, наче казка мовиться.

– Не все добре, що солодке.

– Добро не пропадає, а зло умирає.

– Хто сам не знав зла, не вміє шанувати добро.

– Все зле – все немудре.

– У кого є злість, той своє серце їсть.

Учні читають складені прислів’я, пояснюють їх значення.

– Поспішайте творити добро, вчіться співчувати. Не намагайтеся комусь зробити зло, спричинити біль. Пам’ятайте! Як ви ставитеся до цього світу, таким боком і до вас світ повернеться.

Якщо ви зростете добрими людьми, то буде і вам всюди добре. Коли будете робити зло, то і до вас світ повернеться жорстокістю і злом. Не забувайте про це ніколи. Нехай у вашому серці завжди живуть велика любов і доброта, щирість і співчуття, людяність і щедрість!

4. Колективне складання правил доброти

– Допомагай меншим за себе, хворим.

– Умій прощати.

– Не заздри.

– Поважай і шануй працю інших.

– Допомагай друзям у біді.

– Люби і бережи природу.

– Не смійся над каліками.

– Умій не тільки поспівчувати у горі, а й порадіти чужому успіху.

– Будь вихованою і стриманою людиною.

5. Бесіда

– Що таке текст?

– Що таке тема тексту? головна думка?

– Які види текстів вам відомі?

– Готуючись до сьогоднішнього уроку, ви виконали різні завдання: працювали зі словниками, шукали відповіді на запитання.

Будь ласка, скажіть, що говорить про слово доброта етимологія – наука про походження слова?

– Яке лексичне значення має слово доброта?

– Що говорить нам про слово доброта орфографія?

– Що повідомляє нам про слово доброта морфологія?

– Доберіть до слова доброта спільнокореневі слова. (Добро, добріти, добрий, добросовісний, добросердечний, добродушний, доброзичливий, добряк, добродій)

– Давайте ще раз вимовимо це слово і відчуємо його смак. Яке це слово за звучанням, за душею, за характером? (Добре, світле, красиве, ласкаве, мелодійне)

6. Вправа “Образи доброти”

– Діти, ви уже знайомі з одним із зображувальних засобів рідної мови – порівнянням. Ми живемо і постійно щось порівнюємо. А з чим можна порівняти доброту?

Удома ви мали дібрати образи доброти.

Учні вивішують на дошку образи доброти, які вони намалювали.

Мама

При сонечку тепло, а при матері добро.

Сонце

Квітка

Доброта краще краси.

Серце

Добре серце прекрасніше, ніж всі розуми світу, разом узяті.

Дощ

Добре слово людині, як дощ у посуху.

– Поміркуймо, що станеться зі світом, коли погасне сонце?

– А якщо зникне доброта?

– Напевно, тому так воює доброта зі своїми ворогами. А хто вони – вороги доброти?

7. Написання твору-міркування

– А тепер настав головний момент нашого уроку – написання твору-міркування “Що таке доброта?”.

1) Робота з пам’яткою “Як працювати над твором”.

Як працювати над твором

1. Зміст вашого твору має відповідати темі (про що ви будете писати) та основній думці (що ви будете стверджувати).

2. Не пишіть зайвого (що не стосується теми висловлювання).

3. Слідкуйте за порядком викладу думок.

4. Використовуйте відомі вам мовні засоби зв’язку між реченнями в тексті (займенники, слова, близькі за значенням, та ін.)

5. Дбайте про мовленнєве оформлення.

2) Робота за таблицею “Текст-міркування”.

– Роздумувати – означає пояснювати, доводити щось, робити висновки, тобто напружено думати. А це дуже нелегко. Знання про те, як будується текст-міркування, допомагають пояснювати і доводити.

Із яких частин складається текст-міркування?

Текст-міркування складається з твердження {того, що пояснюється), потім слід перейти до доказу (або пояснення), у чому вам допоможуть слова-місточки тому що; так як; справа в тому, що…; пояснюється це тим, що….

Після доказу – висновок, до нього можуть привести слова-місточки: тому, ось чому, таким чином, отже.

Пам’ятайте: текст-міркування відповідає на одне із найцікавіших слів на світі – чому?

– Діти, на партах у вас також є план до вашого майбутнього твору та словник, який допоможе вам відповісти на питання “Що таке доброта?”.

3) Складання твору в групах.

– Ви зрозуміли, що написання твору буде колективним, ви працюватимете у групах.

По-перше, кожній групі необхідно обрати свій образ доброти і, зважаючи на це, міркувати за темою “Що таке доброта?”.

Не забувайте про правила спілкування у групі та про те, які ключові слова доцільно вживати, спілкуючись з товаришами.

Ще раз підкреслюю, що тема твору – це пояснення, на що схожа доброта, на вашу думку, а основна думка твору – викликати у читача бажання робити добро, розбудити ці почуття всередині себе.

Фізкультхвилинка

4) Самостійна робота учнів.

Діти у групах пишуть твори.

8. Презентація творів-міркувань

– Яка група бажає презентувати свій твір-міркування?

V. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

– Отже, навіщо людям добро?

– Добро нам потрібне, щоб стати справжньою людиною. Робіть добро просто так: не за винагороду, а за вдячний погляд!


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 2,50 out of 5)


УРОК РОЗВИТКУ ЗВ’ЯЗНОГО МОВЛЕННЯ. СКЛАДАННЯ ТВОРУ-МІРКУВАННЯ “ЩО ТАКЕ ДОБРОТА?” - Плани-конспекти уроків по українській мові


УРОК РОЗВИТКУ ЗВ’ЯЗНОГО МОВЛЕННЯ. СКЛАДАННЯ ТВОРУ-МІРКУВАННЯ “ЩО ТАКЕ ДОБРОТА?”