Мета: закріпити знання учнів про прикметник як частину мови; ознайомити зі схемою морфологічного аналізу прикметника; розвивати вміння вживати прикметники для всебічної характеристики предмета; виховувати любов до рідного слова.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Каліграфічна хвилинка
Любіть Україну у сні й наяву,
Вишневу свою Україну,
Красу її, вічно живу і нову,
І мову її солов’їну.
В. Сосюра
– Прикметник солов’їну розберіть за будовою.
2. Гра “Плюс чи мінус”
Діти
Синя, сумний, давнє, домашня, спілий, красиве, раннє, дивна, літня, гарне.
Світлий, пізній, добрий, дужий, дружній, широке, порожнє, шкільний, городній, майбутній, могутнє, обережний.
– Для чого необхідно вміти визначати групу прикметників?
3. Самостійна робота
– Запишіть словосполучення, використовуючи прикметники у відповідних відмінках.
– Виділіть закінчення.
У (синій) небі. | (Осінній) ранку. |
У (порожній) коридорі. | (Художній) |
У (домашній) завданні. | (Літній) вечора. |
В (останній) ряді. | (Ранній) зима. |
– Складіть усно речення з будь-яким словосполученням.
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні на уроці ми будемо вчитися використовувати прикметники для характеристики іменників, ознайомимось із граматичним розбором прикметників.
IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Гра “Я – тобі, ти – мені”
– Від виділених іменників утворіть сполучення іменників з прикметниками.
Горщик із глини – …
Нитка з шерсті – …
Рушник з льону – …
Сопілка з калини – …
Будинок з каменю – …
Плаття з шовку – …
– Прикметник дає характеристику іменнику з одного боку, характеризуючи таким чином, з чого виготовлений предмет.
2. Гра “Хто більше?”
– Доберіть до кожного іменника по кілька прикметників, які б характеризували предмет з різних сторін.
Зразок: завдання складне, легке, цікаве, творче, велике.
Рушник – …
Сопілка – …
Козак – …
Мова – …
3. Творча робота
– Опишіть улюблену квітку, використовуючи прикметники таким чином, щоб усі впізнали її.
4. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
1. Робота над текстом
– Прочитайте речення.
– Доповніть текст найбільш влучними прикметниками з дужок.
– Визначте відмінок прикметників.
Перше… (гаряче, сонячне, тепле) проміння забарвило… (густим, міцним, твердим) багрянцем черепичні дахи села. З моря будинки скидалися на… (прямі, рівні, стрункі) ряди грибів, з однаковими… (рум’яними, червоними, багряними) шапками. У воді відбивалися… (невеликі, дрібні, малі) рибальські курені.
2. Розвиток мовлення
– Складіть оповідання за поданим зачином, використовуючи прикметники.
ПАРК УЗИМКУ
Ранок. Виходжу я на прогулянку і не впізнаю парку. Яка мальовнича картина!…
3. Заслуховування учнів, виправлення мовленнєвих помилок
4. Граматичний розбір прикметника у сполученні з іменником
– Прочитайте текст.
– Випишіть сполучення прикметників з іменниками та розберіть їх за зразком.
Зимового ранку пішла Яринка в сад. Надворі був тріскучий мороз. Ніде не видно пташок. Навіть горобців немає.
Підійшла дівчинка до хати, стала під стріхою. Почула, як там зацвірінчав горобець.
А потім на землю впали крижані крапельки, мов маленькі намистинки.
Яринка подумала, що це горобці плачуть від холоду, їх сльози замерзають і падають додолу крижаними намистинами.
Зразок: зимового ранку (якого?) ч. р., одн., Р. в., – ого.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
– Що нового дізналися на уроці?
– Яку роль відіграють прикметники у мовленні?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ