Мета: закріпити знання учнів про відмінювання іменників; розвивати вміння порівнювати, аналізувати; збагачувати словниковий запас школярів; виховувати інтерес до вивчення мови.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Знов день почався, діти.
Всі зібрались на урок.
Тож пора нам поспішати –
Кличе в подорож дзвінок!
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ (див. додатковий матеріал до уроку на с. 58)
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні ми розглянемо відмінювання іменників жіночого й чоловічого роду із закінченням
IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Колективне виконання вправи 119 (с. 57)
Учні розглядають таблицю із зразками відмінювання іменників відповідно до норм української літературної мови.
– Які закінчення мають іменники жіночого і чоловічого роду в називному відмінку?
– Які закінчення мають іменники жіночого і чоловічого роду в родовому, знахідному, орудному відмінках?
– Від чого це залежить? (Від кінцевого приголосного основи)
– У яких відмінках іменники жіночого та чоловічого роду мають однакові закінчення? (У давальному та місцевому)
–
– Прочитайте, як пишуться іменники жіночого і чоловічого роду в кличному відмінку.
2. Відмінювання поданих іменників за таблицею (вправа 118, с. 56)
Учні виконують завдання з коментуванням біля дошки.
3. Розподільний диктант
– Запишіть в одну колонку словосполучення з іменниками у давальному відмінку, а в другу – у місцевому.
Подарувала Микиті, шапка на Микиті;
Дали листоноші, форма на листоноші;
Шерсть на кішці, дала кішці;
Маленькій руці, годинник на руці;
Хата при дорозі, каміння на дорозі.
Висновок. Іменники, що мають однакові закінчення в давальному і місцевому відмінках однини, розрізняються за значенням і питаннями. Іменники в давальному відмінку частіше вказують на особу, якій щось дають. Іменники в місцевому відмінку найчастіше вказують на місце (шапка на Микиті). У місцевому відмінку іменники завжди вживаються з прийменниками, а в давальному – майже завжди без прийменників.
4. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ 1. Робота за вправою 120 (с. 57)
– Ознайомлення з текстом, з’ясування значення невідомих слів.
– Списування тексту з граматичним завданням.
Зразок виконання. Тетянка з однокласником заходилися ліпити снігову
– Назвіть іменники жіночого роду в початковій формі. (Зима, Тетянка, бабуся, морква, гілка, хурделиця, голова)
– Назвіть синоніми до слів хурделиця, невдовзі.
Гра “Шосте “зайве”
Хурделиця | Невдовзі |
Хуртовина | Довго |
Віхола | Скоро |
Завірюха | Швидко |
Мете | Незабаром |
Завія | Хутко |
Сніговиця | Згодом |
2. Самостійна робота
– Поставте подані у дужках іменники у знахідному відмінку однини.
– Складіть речення з утвореними словосполученнями.
Варіант 1
Побачити (зозуля).
Любити (матуся).
Захищати (Україна).
Варіант 2
Читати про (природа).
Збирати (пшениця).
Задивитися на (калина).
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
– Що вчилися робити на уроці?
– Як відрізнити відмінки іменників, закінчення яких збігаються?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вправа 121 (с. 58).