Тема. Вживання знака м’якшення перед закінченням прикметників. (Вправи 253-257).
Мета. Познайомити учнів із правописом прикметників чоловічого і середнього роду з основою на м’який приголосний у родовому, давальному і місцевому відмінках однини.
Розвивати увагу до виражальних засобів у художніх текстах. Виховувати шанобливе ставлення до рідної мови.
Обладнання: таблиця відмінювання прикметників з основою на м’який приголосний (с. 102 підручника), підручник, зошит).
Хід уроку
I. Організація класу. Мотивація навчальної
Привітання, побажання хорошого настрою. Висловлювання дітьми їхніх очікувань від уроку.
II. Перевірка домашнього завдання і повторення про – ський, – зький, – цький.
А) Учні читають словосполучення, які вони виписали, називають їх відмінок,
Б) Утворення прикметників від слів: І в. – Тернопіль, Дрогобич, Франція; II в. – Житомир, Острог, Греція.
В) Діти розповідають про музичні інструменти, які використовували у Запорозькому війську.
III. Вивчення нового матеріалу.
1. Каліграфічна хвилинка (за вправою 254).
Діти утворюють і записують слова давній, вірний, гарний,
2. Дослідження.
– Що можна сказати про кінцевий приголосний основи? (У слові давній він м’який, а у слові вірний – твердий.)
– Розгляньте таблиці відмінювання прикметників (с. 101-102). За прикладом якого слова буде відмінюватися прикметник давній? (За прикладом слова синій).
– Які ще слова є у цій таблиці? Що це за слова, якого роду?
– Що спільного у відмінюванні цих прикметників? (У родовому відмінку у всіх словах з’являється знак м’якшення, у давальному і місцевому відмінках цей знак є у прикметниках чоловічого і середнього роду, а у прикметниках жіночого роду – в орудному відмінку.)
3. Практичні експерименти зі словами.
– Виконайте вправу 255 (учні за варіантами відмінюють словосполучення, звертаючись, за потреби, до опорної таблиці).
– Сформулюйте висновок зі своєї практичної роботи, користуючись правилом на с. 117.
IV. Фізкультхвилинка.
V. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Виконання вправи 256.
– Виконайте вправу 256.
– Прочитайте у правилі, у яких текстах найчастіше можна зустріти коротку форму прикметника.
2. Робота в зошиті.
VI. Підсумок уроку.
– Що ви дізналися про прикметники з кінцевим м’яким приголосним основи слова?
VII. Домашнє завдання.
1. Вправа 257.4.
2. Для тих, хто хоче знати більше: підготувати описи до гри “Відгадай однокласника”.
?include(“$DOCUMENT_ROOT/block/list. html”;?> ?