Тема. Задачі на знаходження часу за швидкістю і відстанню. Дії над іменованими числами (№№ 510-519).
Мета. Ознайомити учнів із способом визначення часу за відомими швидкістю і відстанню; повторити виконання дій над іменованими числами.
Обладнання. Таблиця усних обчислень; картки для опитування; таблиці-схеми задач.
Зміст уроку
І. Контроль, корекція і закріплення знань.
1. Перевірка домашнього завдання.
А) Зачитати результати обчислень (№ 508) в порядку зростання.
(596 кг; 2568; 13 км 225 м; 40187.)
Б) Зачитати відповідь до задачі
2. Завдання для опитування.
А) Скласти і розв’язати задачі за таблицею.
Рухомий об’єкт | Швидкість | Час | Відстань |
Легковий автомобіль | 90 км/год | 3 год | ? км |
Сокіл | 200 км/год | 2 год | ? км |
Реактивний літак | ? км/год | 2 год | 4000 км |
Б) Розв’язати задачу.
Велосипедист був у дорозі 4 год, а мотоцикліст – 3 год. На скільки кілометрів більшу відстань подолав
(Розв’язання: 50 • 3 – 13 • 4 = 98 (км).)
3. Картки для опитування.
№ 1 (для учнів із високим рівнем знань)
1) Відстань між Києвом і Каневом по Дніпру 120 км. Подорож на “Ракеті” від Києва до Канева і назад тривала 4 години. Яка швидкість “Ракети”, якщо вона рухалася весь час з однаковою швидкістю?
(Розв’язання: 120 • 2 : 4 = 60 (км/год).)
2) Скільки часу тривала б подорож, якби відстань була не 120 км. а 180 км? (6 годин.)
3) На скільки кілометрів треба було б зменшити відстань, щоб у дорозі “Ракета” була на 2 години менше? (На 60 км.)
№ 2 (для учнів із достатнім і середнім рівнем знань)
1) Автомобіль їхав 3 години зі швидкістю 60 км/год. Зворотний шлях він подолав за 4 год. З якою швидкістю він долав зворотний шлях?
(Розв’язання: 60 • 3:4 = 45 (км/год).)
2) Заміни число 60 км/год на 72 км/год і розв’яжи задачу.
(72 • 3 : 4 = 54 (км/год).)
4. Усні обчислення.
А) Гра “Відновіть вирази”.
Вставте пропущені числа (замість і знаки дій (замість *):
(Відповіді: 25 • 4 = 100;
27 + 54 = 39 + 42;
72 : 12 = 6 ;
420 + 360) : 60 = 17 – 4;
24 • (10 • 10) = 2400;
6000: (25 • 4) = 60.)
Б) Гра “Допоможіть дітям”.
– Допоможіть дітям пройти до свою будинку. Єдиний шлях, який веде до нього, той, де сума цифр у квадратах дорівнює 1000.
(13 + 169 + 281 + 461 + 76= 1000)
II. Вивчення нового матеріалу.
1. Задача.
Ворона пролетіла 100 км ті швидкістю 50 км/год. Скільки часу летіла ворона? – Складемо короткий запис задачі за допомогою схеми.
– Скільки кілометрів пролітала ворона за 1 год? (50 км/год.)
– Скільки разів число 50 вміститься у числі 100? (2 рази.)
– Щоб знайти час, треба відстань поділити на швидкість.
(100 : 50 = 2 (год).)
2. Первинне закріплення.
А) Опрацювання вправи № 510.
Б) Виконання завдання № 511 (фронтально).
У зошитах записують лише відповіді. (2 год; 4 год; 3 год.)
В) Складання задачі на знаходження часу руху автобуса.
– Складіть задачу, яка розв’язувалася б виразом: 360 : 60.
Фізкультхвилинка.
3. Розв’язування задач.
А) Задача № 512.
– Розкажіть план розв’язування задачі.
– Запишіть розв’язання задачі виразом.
(Розв’язання: 210 : 70 + 90 : 45 = 5 (год).)
Б) Задача № 513.
Розглянувши різні випадки руху човнів (за течією і проти течії), учні розв’язують окремі задачі у зошитах.
17250 + 15000 + 19885 = 52135 (м) = 52 км 135 м.
2)
19885 + (17250 – 15000) = 22135 (м) = 22 км 135 м.
В) Задача № 514.
– Повторіть задачу за таблицею.
Рухомий об’єкт | Швидкість | Час | Відстань |
Човен | 100 м/хв | Однаковий | 1 км |
Плавець | ? | 400 м |
– Про що дізнаємося спочатку? (Час руху.)
– Що для цього треба зробити? (Відстань поділити на швидкість.)
– Яким чином? (Відстань треба подати у метрах; 1 км = 1000 м.)
– Чи можемо тепер, знаючи час руху плавця, відповісти на запитання задачі? (Так.)
– Як дізнатися, з якою швидкістю рухався плавець? (Відстань поділимо на час.)
(Розв’язання:
1) 1000 : 100 = 10 (хв) – час руху;
2) 400 : 10 = 40 (м/хв) – швидкість плавця.)
4. Самостійна робота.
Варіант 1 – № 515 (верхній рядок).
(7 м – 6 дм = 6 м 4 дм; 3 т 320 кг – 5 кг = 3 т 315 кг.)
№ 516 (верхній рядок).
(12 т 70 кг – 9 т 500 кг = 2 т 570 кг;
(10 т – 6 ц) : 2 = 47 ц.)
Варіант 2 – № 515 (верхній рядок).
(7 м – 6 см = 6 м 94 см; 3 т 320 кг + 5 ц = 3 т 820 кг.)
№ 516 (нижній рядок).
(24 м 75 см + 19 м 9 см = 5 м 66 см;
(2 м – 80 см) • 4 = 4 м 80 см.)
5. Розв’язування задачі з логічним навантаженням № 517*.
– Розгляньте схематичне зображення задачі.
– Як дізнатися, на скільки метрів і дециметрів знизився парашутист за 3 с?
49 + (49 + 98) + (49 + 98 + 98) = 441 (дм) = 44 м 1 дм.
III. Підсумок уроку.
– Як знайти час? Швидкість? Відстань?
IV. Домашнє завдання.
№№ 518, 519 (с. 83).