Урок 79
Тема. Займенники 1-ї особи однини та множини. Роздільне написання займенників з прийменниками
Мета: ознайомити з системою відмінювання, відмінковими формами займенників 1-ї особи, вчити визначати їх роль у реченні, формувати навички роздільного написання займенників з іменниками; розвивати вміння вживати займенники у мові у потрібній формі; виховувати охайність виконання записів у зошитах.
Обладнання: картки індивідуального опитування.
ХІД УРОКУ
I. Перевірка домашнього завдання
1. Робота із вправою 44
2.
Картка 1
Спиши. Вкажи особу займенників.
Невисока в нас полиця –
На полицю злізла киця,
Побачила помазок,
Взяла його за чубок.
Стала всюди ним крутити,
На всі сторони котити,
Закотила хтозна-де,
Не знайде його ніде.
(М. Підгірянка)
Картка 2
Спиши. Знайди займенники визнач їх особу.
Простудились каченята:
– Кахи-ках!
Віднесу я їх до хати на руках,
Буду гарно доглядати день при дні.
Поправляйтесь, каченяточка, мені.
Напою я вас тепленьким молочком.
Нагодую і накрию рушничком.
А коли вам стане
Налякається простуда і втече.
(Н. Стефурак)
Картка 3
Спиши. Підкресли займенники 1-ї особи однією лінією, 2-ї особи – двома лініями, 3-ї – хвилястою лінією.
Далеко від нас східні кордони країни. Я пішов до намету, і гусенята побігли за мною, щоразу здіймаючи крик, коли я від них віддалявся. Ми вирішили заночувати над річкою. Не знаю, коли ми заснули, але ранком нас розбудили кулики і чайки. Вони побачили на гострих колючках з десяток жуків та гусениць. Блискавиці пролітали йому над головою, громи котилися по його спині й розбивались об неї на грошенята. Веде стежина Тетянку і все їй показує. Ти для всіх, і всі для тебе.
II. Актуалізація опорних знань та мотивація навчання
– Виберіть займенники 1-ї особи.
Ти, він, мене, я нас, тобі нами, мною, воно, на нас, ми, мені.
– А чому ви вирішили, що займенники мене, нас, нами, мною, на нас, мені належать до 1-ї особи?
III. Оголошення теми і мети уроку
– Сьогодні ми дізнаємось, як змінюються займенники 1-ї особи і які форми мають займенники я і ми.
IV. Первинне сприйняття та усвідомлення нового матеріалу
1. Колективна робота
Вчитель пропонує дітям провідміняти займенники 1-ї особи. Один учень (за бажанням) працює на дошці.
– Що цікавого помітили?
– Як визначити відмінок займенника?
– Прочитайте правило на с. 28. Чи є там щось нове для нас?
2. Коментоване виконання вправи 49
V. Закріплення та систематизація знань
1. Робота у парах (за вправою 47)
– У формі якого відмінка займенник в реченні є підметом?
– А яку роль виконують у реченні займенники у непрямих відмінках?
2. Самостійна робота (за вправою 48)
– Як визначити відмінок займенника?
3. Розвиток зв’язного мовлення
– Прочитайте текст із вправи 46.
– Продовжте усно розповідь краплини.
– Давайте пограємо у гру “Хто більше?”. Будемо шукати у тексті займенники 1-ї особи. Переможе той, хто знайде всі займенники 1-ї особи, визначить їх число і відмінок.
– Знайдіть займенники з прийменниками, поясніть їх правопис.
VI. Підсумок уроку
1. Бесіда
– Виконати усно вправу 60.
– Доведіть свою правоту.
– Чому займенники мною, нас, мене, нами, нам належать до 1-ї особи?
– А що ми дізнались про правопис займенників з прийменниками?
2. Коментар до домашнього завдання
VII. Домашнє завдання
Правила на с. 28, 29; вправа 51.