ВСТУП
УРОК № 1
Тема. Значення мови в нашому житті. Місце і роль української мови в Українській державі
Мета: подати учням відомості про значення мови в житті суспільства; зацікавити їх українською мовою, показати місце і роль її в Українській державі; виховувати в учнів пізнавальний інтерес до української мови та поглиблювати знання про неї.
Обладнання: підручник.
ХІД УРОКУ
I. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАННЯ ШКОЛЯРІВ
IІІ. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Слово
Відомий український письменник Панас Мирний писав: “Найбільше й найдорожче багатство кожного народу – це його мова. Ота жива схованка його духу, його багата скарбниця, в яку народ складає і своє давнє життя, і свої сподіванки, досвід, почування. Мова – така ж жива істота, як і народ, що її витворив. І коли він кине свою мову, то це вже буде смерть його душі. Смерть всього того, чим він відрізняється від інших народів”.
Давайте поміркуємо: що б сталося з людьми, якби вони втратили мову? Що б сталося з нами і з суспільством взагалі? Чи є якісь засоби спілкування, крім мови?
2. Пояснення
Виконуючи якусь роботу, люди спілкуються один з одним. І в цьому їм допомагає мова. З допомогою неї людина здобуває потрібні знання, довідується про сучасне й минуле, про подвиги народних героїв. У мові нація відображає всю свою історію, свій багатовіковий досвід, здобутки культури, духовну самобутність.
Мова – основа культури нації, і відбирати її в народу – значить відбирати в нього все минуле й сучасне, позбавляти його майбутнього.
3. Робота за підручником.
Завдання: прочитати в підручнику матеріал вправи 3 (І, ІІ).
4. Робота в зошиті.
Завдання: записати прислів’я, пояснити їх значення.
1) Книга вчить, як на світі жить.
2) Мудрий ніхто не вродився, а навчився.
3) Азбука – до мудрості дорога.
4) Удар забувається, а слово пам’ятається.
5) Письменний бачить поночі більше, як неписьменний удень.
5. Робота за підручником.
Вправа 4 (І).
6. Слово вчителя.
Отже, основною функцією мови є комунікативна (спілкування). Проте значення мови не обмежується тільки спілкуванням. За допомогою неї формуються й виражаються думки (мислеоформлююча функція); через мову людина розкриває свій інтелект (виражальна); за допомогою мови люди виражають свої емоції (емоційна).
7. Робота за підручником.
Вправа 6.
8. Слово вчителя.
24 серпня 1991 року наша країна стала незалежною. У статті 10 Конституції України стверджується: “Державною мовою в Україні є українська мова. Держава забезпечує всебічний розвиток і функціонування української мови в усіх сферах суспільного життя на всій території України”.
IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Бесіда з учнями.
1) Яку роль відіграє мова в суспільстві?
2) Які мови ви вивчаєте у школі і якою є роль кожної з них у вашому житті?
3) Які функції виконує мова?
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Підручник, § 1, вправа 8.