Тема. Ділення числа на добуток чисел. Письмове ділення круглих чисел на круглі (№№ 120-129).
Мета. Повторити прийоми ділення числа на добуток двох чисел; ознайомити учнів з письмовим діленням круглих чисел; формувати вміння розв’язувати рівняння, складені задачі, які включають ділення круглих чисел; розвивати математичне мовлення.
Обладнання. Таблиці “Ділення числа на добуток”, “Ділення круглих чисел”; схеми задач.
Зміст уроку
І. Контроль, корекція і закріплення знань.
1. Перевірка домашнього завдання.
А) Записати
(480 : 6 – 450 : 9 = 30 (кг).)
Б) Скласти задачу з тим же сюжетом за виразом: 320 : 8 – 210 : 7.
В) Пояснити розв’язання задачі № 119.
(1) 20 • 8 = 160 (л) – кількість води у ванні;
2) 160 : 4 = 40 (л) – кількість води, яка витікала за 1 хв.)
2. Завдання для опитування (робота в групах).
А) 1-ша група – № 18 (с. 13) із “Карток для поточного контролю знань”.
Б) 2-га група – розв’язує задачу.
Трьома машинами за 5 днів перевезли 225 т вугілля. Скільки тони вугілля перевозила машина кожного дня?
Розв’яжіть задачу двома способами.
(Перший спосіб: 225 : 3 :
Другий спосіб: 225 : 5 : 3 = 15 (т).)
3. Усні обчислення.
А) Скласти задачу за коротким записом і розв’язати її.
Посіяли – 6 кг
Зібрали – ?, у 9 разів більше
На скільки кілограмів більше зібрали, ніж посіяли?
Б) Гра “Лабіринт”.
– Двері будиночка відчиняє тільки число 6. Назвати маршрут лабіринту. Учні називають вирази з відповіддю 6 з кожних “дверей”.
4. Повторення ділення числа на добуток двох чисел.
А) Математичний диктант.
– Запишіть вирази і знайдіть їх значення.
Число 36 поділити на добуток чисел 2 і 3. (6)
Число 48 поділити на добуток чисел (4 і 2). (6)
Число 54 поділити на добуток чисел (3 і 3). (6)
Б) Виконання завдання № 120 (усно).
– Поясніть різні способи ділення числа 32 на добуток чисел 2 і 4.
II. Вивчення новою матеріалу.
1. Підготовча робота за №№ 121, 122.
2. Пояснення ділення круглого трицифрового числа на кругле двоцифрове за № 123.
– Розгляньте, як виконали ділення 540 : 20 письмово.
– Прочитайте пояснення на с. 19.
3. Первинне закріплення за № 124.
(Результати обчислень: 17; 7; 29; 45.)
Фізкультхвилинка.
III. Розвиток математичних знань.
1. Розв’язування задачі № 125.
Учні з високим рівнем знань розв’язують задачу складанням виразу, решта – окремими діями.
(Розв’язання: 850 : 50 – 900 : 60 = 17 – 15 = 2 (в.).)
2. Розв’язування рівнянь № 126 (із взаємоперевіркою).
3. Виконання завдання з логічним навантаженням (№ 127*).
Після аналізу завдання учні приходять до висновку, що є місяць року, у якому день народження відзначають не менше, ніж 4 учні класу.
IV. Підсумок уроку.
– Як поділити число на добуток?
– Поясніть, як виконати ділення 420 : 60?
V. Домашнє завдання.
№№ 128. 129 (с. 20).