ВСТУП. ПОГЛИБЛЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ НАЙВАЖЛИВІШИХ ВІДОМОСТЕЙ З СИНТАКСИСУ І ПУНКТУАЦІЇ
Урок № 12
ОСНОВНІ ПУНКТОГРАМИ В ПРОСТОМУ І СКЛАДНОМУ РЕЧЕННЯХ, У РЕЧЕННЯХ З ПРЯМОЮ МОВОЮ ТА ДІАЛОЗІ.
СПОСОБИ ЦИТУВАННЯ. ПУНКТУАЦІЙНИЙ АНАЛІЗ
Мета: повторити основні пунктограми в простому і складному реченнях, у реченнях з прямою мовою та діалозі; удосконалювати пунктуаційні вміння учнів; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати у школярів любов до рідної мови.
Внутрішньо-предметні зв’язки:
Міжпредметні зв’язки: література (виразне читання поетичного (тексту).
Тип уроку: урок систематизації та узагальнення вивченого й розвитку практичних умінь.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
I. Мотиваційно-організаційний етап
Пунктуаційний турнір
– Об’єднайтеся в три команди – “Просте речення”, “Складне речення”, “Пряма мова”. Сформулюйте правила вживання основних розділових знаків у простому реченні, складному реченні та при прямій мові.
Кожне правило оцінюється 1 балом. Перемагає команда, яка дасть найбільше правильних
II. Процесуально-діяльнісний етап
Конструктивне завдання
– Доповніть прислів’я та приказки, використовуючи матеріал з довідки. Поясніть постановку розділових знаків у наведених складних реченнях. Як впливає інтонація речення на його розділові знаки? Визначте типи складних речень. Зробіть висновок, для яких жанрів художньої літератури властиві ці синтаксичні конструкції.
1. Баба з воза – … 2. їдь тихо – обминеш лихо. 3. Життя як стерня: … 4. Від гніву старієш, … 5. Всяк розумний по-своєму: … 6. Чим розумний стидається, … 7. Казав Наум: …
Довідка: не пройдеш, ноги не вколовши; а від сміху молодієш; тим дурний величається; кобилі легше; обминеш лихо; один спершу, а другий потім; візьми на ум.
Індивідуальна робота
– Прочитайте виразно, розставте розділові знаки, поясніть їх уживання. Який поетичний уривок не є складним реченням?
1. І снився сон мені неначе
Десь у холодній чужині
Якийсь вигнанець гірко плаче
І заздрить мертвому мені.
О. Олесь
2. Грати словом долею грати.
Різні в нього бувають майстри.
Можна слово привчити на бровах стояти
Чи кататись плескавчиком із гори…
Г. Світлична
3. Волошко загадко велика.
В тобі є вічна таїна
Ти водночас і скромно дика
І незбагненно чарівна.
Д. Білоус
4. По річках озерах багнах
Вічний галас вічний спів
Крик гусей качок і чапель
Зойк чайок і журавлів.
О. Олесь
Попереджувальний диктант
– Прослухайте речення, поясніть у них пунктограми. Запишіть під диктовку.
1. Буди вже, ясне сонце, комашину, дерева, трави – все буди від сну (М. Самійленко). 2. Нелегко стати людиною, чесне слово Дарвіна (В. Слапчук). 3. Чудові дні кінчаються жовтневі, здається, суму і не може буть… (М. Гірник). 4. Вже день здається сивим і безсилим, і домліває в зарослях ріка… (В. Симоненко). 5. Десь кінь скубе отаву і дзвонять пута на його ногах (В. Сосюра). 6. Ластівки літають низько – то вже дощ та буря близько (М. Щербак). 7. На долинці стало темніше: тут піднімався на лапи туман… (М. Стельмах). 8. Я люблю їхати на поле тоді, як ниви зеленіють та хвилюються зеленими хвилями; коли обважнілі колоски черкаються об голову, об вуха; коли ниви поцяцьковані синіми волошками та червоними маківками (І. Нечуй-Левицький). 9. Спитала смерть у мудреця: “Якої хочеш смерті?”. А він говорить: “Я б хотів за книгою умерти”. Спитала смерть у вояка: “А ти б хотів якої?”. А він: “Геройськи у бою накласти головою!”. Спитала у закоханих, що стріла серед ночі… “А ми,- говорять їй вони,- ніякої Не хочем” (С. Тельнюк).
Пунктуаційний аналіз
– Виконайте пунктуаційний аналіз речень, використовуючи наведену послідовність і зразок аналізу.
Порядок пунктуаційного аналізу
1. Записати речення, підкреслити пунктограму.
2. Коротко сформулювати пунктуаційне правило і записати його (для того щоб сформулювати правило, необхідно виконати характерні аналітико-графічні роботи – визначити головні члени речення і підкреслити їх, відокремлені чи однорідні члени речення).
3. Накреслити графічну схему речення, позначивши в ній умови постановки (або відсутності) розділового знак.
Примітка: якщо в реченні декілька пунктограм, то кожну нумерують й аналізують окремо.
Зразок пунктуаційного аналізу складного речення
1. Ще на підході до рідної хати Микола калину,1 Що пишно під вікнами,2 .3
2. 1 пунктограма – кома між частинами складнопідрядного речення.
2 пунктограма – відокремлена обставина, виражена дієприслівниковим зворотом,
3 пунктограма – крапка в кінці речення.
3. 1 пунктограма:
2 пунктограма:
Зразок пунктуаційного аналізу речення з прямою мовою
1. ” 1Його просте та щире слово обізвалося у кожнім серці,2 його ідеї зразу заполонили тисячі прихильників“. -1 напише Панас Мирний про Тараса Шевченка у зрілому віці.3
2. 1 пунктограма – знаки пунктуації при прямій мові.
2 пунктограма – кома між частинами безсполучникового складного речення.
3 пунктограма – крапка в кінці речення.
3. 1 пунктограма:
2 пунктограма:
Речення для розбору
1. Дмитер хитер: сам з’їв курку, а сказав, що полетіла (Народна творчість). 2. Нічого нам дорожчого немає, ніж рідний край – на тому світ стоїть (Б. Степанюк). 3. Життя тече, немов сухий пісок: недавно ранок був – настала нічка (М. Дубович). 4. На світі законів чимало, я нагадаю один: щоб море не висихало, потрібно багато краплин (В. Симоненко). 5. Запорошений, пом’ятий, зморений стояв витязь на роздоріжжі, вперши списа у камінь списаний: “Раби в тенетах страху не мають вибору” (М. Горбаль). 6. “Так було б краще,- промимрив би він,- і ганьба б коштувала менше” (Марко Вовчок). 7. Ллється пісня, як зі свіжої рани: “Червону руту не шукай вечорами…” (А. Коваль).
III. Контрольно-рефлексивний етап
– Продовжте речення. Накресліть схеми, визначте види підрядних речень.
1. Я щасливий, тому що…
2. Я вважаю, що…
3. Щоб досягти мети, потрібно…
IV. Домашнє завдання
– Зробити пунктуаційний аналіз речень.
1. Не знаю, чим нагодувати душу: я розгорнув книжку, та в ній стільки солодкуватості, що липнуть до пальців сторінки, потім я подивився кіно, та в ньому стільки бруду, що захотілося сходити в лазню, а послухав музику – вона виявилася зовсім неперетравною… (З журналу). 2. Пирогову належать слова: “Ми всі знаємо, що треба поважати старість…, але не всі знають, що й молодість потрібно поважати…” (З календаря).