ПОВТОРЕННЯ ВИВЧЕНОГО У ПОЧАТКОВИХ КЛАСАХ
УРОК № 4
Тема. Розвиток зв’язного мовлення. Текст, його ознаки. Докладний усний переказ тексту
Мета: дати учням загальне уявлення про текст, навчити визначати ознаки тексту, складати простий план; навчати складати зв’язні висловлювання (перекази); розвивати пам’ять; виховувати мовленнєву культуру.
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал.
ХІД УРОКУ
I. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
Перевірка домашньої вправи.
II. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
III.
IV. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1. робота з текстом.
(Учитель роздає учням аркуші з надрукованим текстом.) Завдання: прочитати два тексти. В якому з них речення зв’язані за змістом? Який із записів – текст, а який – простий набір речень?
А) Справжня любов до своєї країни немислима без любові до своєї мови. (К. Паустовський.) Де не загинуло слово, там і справа ще не загинула. (О. Герцен.) Мова – це історія народу, мова – це шлях цивілізації. (О. Купрін.) Людина, байдужа до своєї мови,- дикун. (К. Паустовський.)
Б) Найперша і найголовніша
2. Слово вчителя.
Текст – це висловлювання із зв’язаних за змістом речень, об’єднаних спільним змістом (темою) та основною думкою. Тема – це те, про що (про кого) розповідається в тексті. Основна думка тексту – це те головне, що хотів сказати автор, у чому хотів переконати читачів, те, до чого він закликає, чого навчає.
У назві тексту, як правило, відбивається його тема або основна думка.
На відміну від окремого речення, яке висловлює думку, текст розвиває її: кожне наступне речення додає щось нове до вже відомого. Послідовність речень у тексті підпорядкована розкриттю теми.
Речення зв’язуються одне з одним за допомогою інтонації та інших засобів зв’язку.
3. Робота за підручником.
Вправа 31 (усно).
4. Робота біля дошки і в зошитах.
Завдання: подані речення записати в такій послідовності, щоб вони утворили текст. Визначити його тему й основну думку. Дібрати заголовок.
Розсердилися ті та як накинулися на царя звірів! Нічого не допомогло! Так комарі провчили лева, щоб не хизувався силою і не зневажав менших за себе. Лев і хвостом махав, і лапами дригав, і зубами клацав. Одного разу лев почав сміятися з комарів, що вони малі й безсилі. Як почали його кусати. Довелося йому просити в комах пробачення.
(З народної казки.)
5. Робота за підручником.
Завдання: розглянути матеріал підручника про те, як будується текст, с. 17.
6. Слово вчителя.
Тема тексту розкривається поступово, у мікротемах. Мікротема – частина однієї загальної теми.
Абзац – частина тексту, об’єднана мікротемою.
План тексту складають для того, щоб виділити у змісті найважливіше, розкрити послідовність викладу думок. За планом легше переказати текст, написати твір.
7. Усний переказ тексту.
Завдання: прослухати текст, дібрати заголовок, визначити тему та основну думку, скласти план. Усно переказати текст.
У лісі жив ведмідь, пихатий та грубий. Одного разу лежав він голодний, під дубом і дивився, як грається маленька білочка. Переборюючи голод, він заснув. А білочка необачно стрибнула на гнилий сучок. Він відламався, і вона впала просто у ведмежі лапи. Ведмідь схопив здобич. Але білочка почала благати ведмедя, щоб той її відпустив. Говорила, що колись ведмедеві у пригоді стане. На це господар лісу засміявся і відкинув білочку геть. Вона весело пострибала знову на дерево. Ведмідь почвалав по лісі. Аж бачить: лежить м’ясо. Схопив його лапою, а петля затяглася. Ведмідь страшенно заревів. Почула це білочка, швиденько пристрибала, перегризла петлю і звільнила ведмедя з полону. Отже, маленьке, а може зробити діло важненьке.
(З народної казки.)
Орієнтовний план
1) голодний ведмідь.
2) Необачність білочки.
3) Насмішка господаря лісу.
4) Петля затяглася.
5) Допомога білочки.
V. домашнє завдання
Підручник, § 4, вправа 35.