Фонетика. Орфоепія. Орфографія
Урок № 118
Тема. Спільнокореневі слова й форми слова
Мета:
– навчальна: повторити й поглибити знання учнів про корінь і спільнокореневі слова, сприяти зміцненню навичок їх добору і виділення; формувати загально пізнавальні вміння знаходити корінь слова і добирати споріднені слова;
– розвивальна: розвивати творчі вміння використання спільнокореневих слів під час створення монологічних та діалогічних висловлювань; мислення, збагачувати словниковий запас;
– виховна: за
Внутрішньопредметні зв’язки: культура мовлення і стилістика, текст (риторичний аспект), граматика.
Міжпредметні зв’язки: художня література.
Обладнання: дидактичний матеріал, роздавальний матеріал: картки-завдання, кола для самооцінювання.
Тип уроку: урок повторення.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ
Метод “Одним словом”
Працювати будемо під таким девізом:
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитись, а бачити.
Не просто
Дружно і плідно працювати.
II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ
> Вставте пропущені букви і прочитайте тему уроку, сформулюйте його завдання:
СП..ЛЬН..К..Р..Н..В.. СЛ..В.. Й Ф..РМ.. СЛ..В..
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК
Бліцопитування
– Для чого служать префікси і суфікси у словах? Наведіть приклади.
– Як визначити корінь у слові?
– Чи змінюється лексичне значення слова зі зміною префікса, суфікса, закінчення? Поясніть.
– Які значущі частини слова входять в основу?
– Як розібрати слово за будовою?
IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Творче спостереження над мовним матеріалом
> Прослухайте текст. Поясніть заголовок. Доповніть висловлювання власного інформацією про конвалію. У виділених словах визначте префікс, корінь, суфікс, закінчення й основу. Поясніть значення кожної частини слова. Яка значуща частина слова не входить до основи слова?
ЦАРІВНА КВІТІВ
Чарівна окраса наших лісів і дібров – конвалія. Її ніжнопахучі білі..звіночки втілюють у собі радощі в..сни. Вона є однією з улюблених ра..ніх квіток. їй присвятили поетичні рядки Михайло Лєрмонтов, Леся Українка, Олександр Купрін та інші.
“Царівною квітів я визнаю конвалію”,- писав Петро Ілліч Чайковський. А скіл..ки казок, легенд, повір’їв та міфів складено про цю невелику квітку!
Українс..ка ботанічна назва – “конвалія звичайна” походить від латинської назви “конваляріямаяліс”, яку можна п..р..класти так: “лілія долин, травнева”.
Конвалія ці..налікарс..ка рослина. Ліки, виготовлені з неї, поліпшують діял..ністьсер..ця та кровообіг, діють як загальний заспокійливий засіб.
Збирають квіти й траву в період цвіті..ня, тобто в травні-червні. Стебла зрізують ножами або серпами, залишаючи в гніздах частину рослин.
Великої шкоди запасам цієї лікарської рослини завдають ті, хто зриває і квіти, і її листя. При цьому дуже ушкоджуєт..сякореневище і може загинути вся сім..я конвалій. А деякі “любителі” природи саме так “заготовляють” цю дорогоці..ну квітку.
Юні друзі природи! Бережіть красуню-конвалію! Пильнуйте, щоб її не винищували в лісах (З журналу).
Бесіда
– Яка на вигляд конвалія?
– Хто присвятив поетичні рядки цій квітці?
– Як перекладається назва квітки з латинської мови?
– Яку користь приносить конвалія людям?
– Коли і як необхідно заготовляти квіти й траву цієї рослини?
– Чи може людина завдати шкоди квітці?
– Чому конвалію називають “царівною квітів”?
> До слів юний і лікарський доберіть спільнокореневі слова. Поясніть написання слів із пропущеними літерами.
Пояснювальне письмо з творчим завданням
> Перепишіть. З’ясуйте, чи є слова в кожній групі, спільні за лексичним значенням.
Весна, веснянка, веснообранка, веснувати, веснянкуватий; дерево, деревонасадження, дереворіз, деревообробник, дерев’яний; квітка, квіткар, квітковий, квіткогриз, квітник.
Конструювання-дослідження
> Виділіть у словах основу й корінь.
> Зі словами дереворіз, квіткар, веснообранка складіть речення. Поясніть значення цих слів.
Робота над зв’язним висловлюванням
> Прочитайте текст. Перекажіть його. Визначте стиль і тип мовлення. Знайдіть і випишіть спільнокореневі слова. До слів життя і цвіт доберіть спільнокореневі слова.
Життя квітів навесні починається з пролісків.
Пролісок – квітка ніжна, але смілива й нетерпляча. Ще не зійде сніг, а вже крізь весняну ніздрювату снігольодову скоринку пнеться цупкий паросток. Сьогодні це біло-жовтуватий хвостик, завтра це біло-зелена гостриця, післязавтра це вже довгий зелений листок з тоненькою стрілкою всередині. Ще за день брунька на кінці стрілочки розквітає враз твердою білою кашкою. І квітів визоріє так густо, що земля знову стає біла від рясного холодного цвіту.
І негайно заквітковує ряст. Це вже весна. Квіти рясту – фіалкові, теплі і сонячні. І хоча тіло квітки ще тверде, напружене, готове до опертя холоду і негоди – її дух вже ніжний, теплий, весняний. Вона вже пахне (Ю. Смолич).
Творче конструювання-зіставлення
> Доберіть до кожного з варіантів відповідь із довідки:
1. Префікс+корінь+суфікс+закінчення;
2. Корінь+суфікс+закінчення;
3. Корінь+суфікс+суфікс+закінчення;
4. Корінь+закінчення;
5. Корінь+інтерфікс+корінь+закінчення;
6. Префікс+корінь+суфікс+суфікс+закінчення.
Довідка: а) ліс; б) пролісок; в) лісовик; д) лісостеп.
V. ПІДСУМОК УРОКУ
Мовознавча діагностика
1. Знайдіть слово, яке має закінчення:
А кафе;
Б пальцями;
В садити.
2. Знайдіть слово з нульовим закінченням:
А ніс;
Б піаніно;
В поні.
3. Знайдіть спільнокореневе слово до слова літо:
А літній;
Б літера;
В літати.
4. Знайдіть слово, яке має суфікс:
А доля;
Б годинник;
В хліб.
5. Позначте рядок, у якому всі слова є спільнокореневими:
А топити, затоптаний, протоплювати;
Б співати, спів, переспіваний;
В викоренити, корінь, корисний.
6. Позначте рядок, у якому всі слова утворено префіксально-суфіксальним суфіксом:
А бездоганний, переджнивний, запічок, пагорбок, подорожник;
Б по-доброму, протипожежний, настільний, стільця;
В розквіт, зелений, синь, позолочений, провулок.
Ключ: 1 б, 2 а, 3 а, 4 б, 5 б, 6 а.
Бліцопитування
– Що вивчає будова слова?
– Які є значущі частини слова?
– Яка значуща частина слова є змінною?
– Що ми називаємо спільнокореневими словами?
– Що таке форма слова?
– Чи всі слова мають закінчення?
– Яка роль префікса та суфікса в слові?
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
> Виконайте вправу за підручником.
> Випишіть із твору Івана Франка “Грицева шкільна наука” 15 спільнокореневих слів.
> Доберіть 5-6 спільнокореневих слів і побудуйте з ними кросворд, сформулюйте до нього завдання і запишіть.