БУДОВА СЛОВА. СЛОВОТВІР. ОРФОГРАФІЯ
УРОК № 99
Тема. Узагальнення і систематизація знань із теми “Будова слова, словотвір”, “Орфографія”
Мета: повторити й узагальнити засвоєний учнями матеріал; виховувати у школярів старанність та наполегливість у навчанні.
Обладнання: підручник.
ХІД УРОКУ
I. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАННЯ ШКОЛЯРІВ
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
1. Перевірка домашнього завдання.
2. Розподільний диктант.
Завдання: записати слова у дві колонки:
Пів’ялинки, пів-України, півмісяця, півкабінету, пів-Дніпра, півкниги, пів’явора, пів-Ялти, піволівця, пів-Росії, пів-Вінниці.
3. Гра “Відгадай загадку”.
Завдання: відгадати загадки. Записати відгадки (складні слова), пояснити їх творення і правопис.
І не сонце, і не місяць, а світить ясно, як удень. (Електролампа.)
Ми спіймали нашу річку і додому принесли, затопили жарко пічку і купаємося ми. (Водопровід.)
Посередині пічка, а по боках річка. (Самовар.)
По полю повзе,
Не людина, а говорить. (Радіоприймач.)
Не вмію читати, а весь вік пишу. (Авторучка.)
4. Робота біля дошки.
Завдання: записати речення, підкреслити складноскорочені слова, пояснити їх творення.
І непогасна слава МХАТу, як наша молодість, жива. (М. Рильський.)
Деяким підрозділам комбат дозволив короткий перепочинок. (О. Гончар.)
Шура залишилася в медсанбаті полку. (О. Гончар.)
5. Переклад українською мовою.
Завдання: перекласти українською мовою. Порівняти написання слів в обох мовах.
Зразок: товарищеский – товариський.
Чешский, казахский, узбекский, братский, волжский, французский, казацкий, запорожский, одесский, рижский.
6. Творча робота.
Завдання I: додати до поданих слів потрібний префікс (з-, зі-, с-, роз-, без-).
Бити, писати, грамотний, захисний, казати, в’язати, бігати, ставити, совісний, відповідальний, жалісний, сипати, копати, кинути.
Завдання II: дописати префікси пре-, при – до слів. Пояснити свій вибір.
Добрий, гадати, бити, сісти, мудрий, хід, єднатися, веселий, морський, дбати, слухатися, великий, тихий, багатий, дорогий.
7. Робота біля дошки.
Завдання I: розібрати слова за будовою.
Пеньочок, лісостеповий, волейболіст, вперше, розхитають, збігається, неспокійно.
Завдання II: до поданих слів дібрати спільнокореневі.
Стріла, літо, звір, мисливець, лінь, день, книга.
8. Творча робота.
Завдання: скласти й записати речення зі словами солодке, минуле, поранений, черговий, які утворені способом переходу з однієї частини мови в іншу.
IV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Підручник, вправа 641.