Урок 103
Тема. Узагальнення знань і вмінь з теми “Дієслово”. Урок-гра
Мета: в ігровій формі повторити й узагальнити знання з теми, готувати учнів до контрольної роботи; розвивати інтерес до вивчення рідної мови; виховувати патріотизм.
Обладнання: карта країни “Дієслово”.
ХІД УРОКУ
I. Мотивація навчання
Учні читають вірші.
Мов багато є на світі –
Всі вони, неначе квіти.
Кожна квітка запашна,
Якщо сонце п’є сповна,
І народи процвітають,
Коли квіти ці плекають.
(Л. Шевело)
Українська
Мова мами і тата!
Мова мами і тата,
Діда і бабусі,
Знаю її добре,
Ще краще навчуся!
(Р. Завадович)
II. Оголошення теми й мети уроку
– Сьогодні ми вирушимо у подорож країною “Дієслово”. Вчитель вивішує карту країни із позначеними станціями, на яких відбудуться зупинки.
– Ця подорож допоможе нам повторити й узагальнити знання з теми “Дієслово”, а також підготуватися до контрольної роботи.
III. Закріплення та систематизація знань
1 станція “Перевіряйко”
Перевірка домашнього завдання (вправа 151).
Індивідуальне опитування.
Учні
– Що треба пам’ятати про правопис дієслів на – ся, – сь?
2 станція “Відповідайко”
Вчитель проводить фронтальне опитування у вигляді гри “Доповни речення”.
– Дієслово називає…
– Дієслово відповідає…
– Дієслово позначає дію… І…
– Дієслова змінюються за…
– Визначити особи дієслів…
– Дієслова майбутнього часу позначають…
– Дієслова минулого часу, на відміну від дієслів теперішнього і майбутнього часу,…
– Всі дієслова можна розділити на дві…
– Знати дієвідміну необхідно для того, щоб.
– У реченні дієслово пов’язується з. і буває.
3 станція “Слухайко”
– Послухайте вірш і визначте його головну думку (вправа 153 (1)).
– До чого закликає нас автор?
4 станція “Вибирайко”
Робота за вправою 153 (2).
Перевірка – індивідуальне опитування.
5 станція “Думайко”
Робота у парах за вправою 153 (3).
6 станція “Розумійко”
– Знайдіть закономірності у групі, заповніть пропуски.
Читати – читав – читає.
… – спав – … – …
Сміятися – … – … – сміятиметься
Доганяти – … – … – …
… – ловив – … – …
– Що таке неозначена форма дієслова?
– Чому вона отримала таку назву? Як її визначити?
– На яку дію вказують дієслова минулого часу? Теперішнього? Майбутнього?
7 станція “Шукайко”
Робота за вправою 152.
– Яким членом речення є дієслово?
– Випишіть словосполучення з 1-го речення.
– Поясніть розділові знаки при однорідних присудках.
8 станція “Поясняйко”
– Вставте літери в закінчення дієслів, аргументуйте свій вибір.
Сі_ш, смі_ться, їд_мо, бач_те, див_ться, одяга_мось, сп_мо.
9 станція “Знайко”
Коментар до домашнього завдання.
ІV. Підсумок уроку
– Зберіть речення.
– Знайдіть дієслово.
– Розкажіть все, що можете про нього розповісти.
V. Домашнє завдання
Вправа 155, підготуватися до контрольної роботи.