Мета: навчати учнів дотримувати правил уживання займенників з прийменниками; розвивати логічне мислення; підвищувати культуру мовлення; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати любов до рідної мови.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Робота над прислів’ями
– Прочитайте, поясніть зміст. Визначте рід, число, відмінок займенників.
1) Шапка велика, та під нею порожньо. 2) Про людину ти можеш судити тоді, коли був з нею в дорозі чи жив під однією покрівлею. 3) Щоб віл допомагав тобі,
2. Каліграфічна хвилинка
Дд До оч ча єн ня ння до побачення
– Зробіть звуко-буквений аналіз слова. Доберіть антоніми.
3. Словникова робота
Гра “Склад загубився”
Ме…нік
Телег…ма
Тем…ра…ра
Фа…ра
4. Робота над загадкою
Ти без друзів неіснуєш,
Поважаєш та цінуєш,
І як треба заміняєш,
І в біді не залишаєш.
Не прикметник, не іменник…
Звуть тебе усі… (займенник).
– Які займенники зустрілися в загадці?
– Що ви про них можете розповісти?
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ
–
IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Спостереження за мовним матеріалом
Робота в парах
Визнайте особу і число займенників.
Йому | Мені | З нами |
Тебе | Тобі | У вас |
Нам | Його | З тобою |
Вам | Нас | 3 ними |
– Які частини мови використані в цих записах?
Висновок. Займенники з прийменниками пишуться окремо: зі мною, на мені, з нами, у нас, серед нас. Після прийменників у займенниках 3-ї особи пишеться буква н: після нього, біля неї, на них. В орудному відмінку займенники 3-ї особи пишуться з буквою н і без прийменників: ним, нею, ними.
2. Первинне закріплення
– Розкрийте дужки. Визначте особу і відмінок займенників.
Я не можу приїхати (до) вас, тому що непокоюся за своє життя, мене всі хочуть з’їсти. Я вухатий ваш дружок, (у) мене сірий кожушок.
3. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
1. Робота в групах
– У якій формі вжито займенник?
1-ша група | 2-га група | 3-тя група |
Дай мені (1-ша ос. Д. в.) | Несуть нам (1-ша ос. Д. в.) | Вітаю вас (2-га ос. 3. в) |
Дякую тобі (2-га ос. Д. в.) | Летить над нами (1-ша ос. О. в.) | Живе в ньому (3-тя ос. М. в.) |
Дружу з ним (3-тя ос. О. в.) | Привіт від мене (1-ша ос. Р. в.) | Приніс вам (2-га ос. Д. в.) |
Весело з тобою (2-га ос. О. в) | Дарую їй (3-тя ос. Д. в.) | Цвіте на ній (3-тя ос. М. в.) |
2. Словниковий диктант
Визначте особу і число займенників.
Він, ти, нас, мене, ми, з ним, до неї, вони.
3. Самостійна робота
– Спишіть текст, замінивши займенники 1-ї особи однини на займенники 3-ї особи однини. Поясніть роль займенників у реченні.
Я навчаюся в четвертому класі. У мене хороші оцінки з усіх предметів. Мені найбільше подобаються уроки математики та природознавства.
Висновок. Займенник може виступати головним і другорядним членом речення.
– Прочитайте, поясніть зміст. Спишіть, розкриваючи дужки. Поясніть правопис прийменників із займенниками. Визначте число і відмінок займенників.
Що (без) нас було – чули, що (при) нас буде – побачимо. Не будь зарозумілим – і друзі (від) тебе не відвернуться. Рідне місце за семи землями (до) себе кличе. Усяк по собі й (про) інших судить. Цвіркун вогник бачить та (до) нього скаче.
4. Запитання-жарти
– Додавши до займенника 1-ї особи одну літеру, перетворіть його на антонім до слова війна. (Мир)
– Хто швидше назве займенники з двома буквами е? (Мене, тебе)
– Хто швидше здогадається, у яких займенниках є буквосполучення ьо, йо? (У нього, у ньому, його, йому)
– Яке жіноче ім’я складається з тридцяти займенників? (Зо-я)
VI. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
– Що нового дізналися на уроці?
– Що особливо сподобалося?
– Як пишеться займенник з прийменниками?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ