Мета: ознайомити учнів з правописом прикметників чоловічого і середнього роду з основою на м’який приголосний у родовому, давальному і місцевому відмінках однини, в родовому та орудному відмінках у прикметниках жіночого роду з основою на м’який приголосний; розвивати мовленнєвий слух; виховувати старанність.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Встали, дітки, всі рівненько,
Посміхнулися гарненько,
Настрій на урок взяли,
Працювати почали.
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Каліграфічна хвилинка
Вивчайте
Дзвінкоголосу, ніжну, чарівну,
Прекрасну, милу і чудову,
Як материнську пісню колискову.
– Підкресліть синоніми.
– Прикметник материнську розберіть за будовою.
2. Робота за картками індивідуального опитування
Картка 1
– Утворіть словосполучення. Виділіть суфікси.
(чумак) шлях – …
(Україна) слово – …
(козак) діти – …
(Запоріжжя) Січ – …
Картка 2
– Прочитайте текст.
– Запишіть, вставляючи суфікси – ськ-, – зьк-, – цьк-.
У вій…овій музиці україн…их козаків була поширена дерев’яна труба,
Картка 3
– Від іменників утворіть прикметники – назви областей із суфіксами – ськ-, – зьк – за зразком.
Зразок. Харків – Харківська область.
Полтава – …
Донецьк – …
Суми – …
Херсон – …
Ужгород – …
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні на уроці ми розглянемо вживання знака м’якшення перед закінченням у прикметниках чоловічого, жіночого та середнього роду; дізнаємося, у яких відмінках це відбувається.
IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. “Попрацюймо разом!”
– Запишіть словосполучення у родовому, давальному і місцевому відмінках однини.
Р. в. | Д. в. | М. в. | |
Чудовий ранок – | … | … | … |
Осінній ліс – | … | … | … |
Домашнє завдання – | … | … | … |
– Позначте закінчення прикметників.
– На який приголосний (твердий чи м’який) закінчується основа прикметників?
– Поясніть, коли з’являється знак м’якшення у закінченнях записаних вами прикметників?
2. Пояснення вчителя
– У прикметниках чоловічого і середнього роду з основою на м’який приголосний у родовому, давальному і місцевому відмінках однини перед закінченням пишеться знак м’якшення.
3. Колективна робота
– Провідміняйте словосполучення: гарна погода; давня дружба.
– У яких відмінках у прикметниках жіночого роду однини перед закінченням уживається знак м’якшення? (У прикметниках жіночого роду з основою на м’який приголосний у родовому й орудному відмінках однини перед закінченням пишеться знак м’якшення.)
4. Первинне закріплення
– Спишіть речення, ставлячи прикметники, подані в дужках, у родовому відмінку однини.
З (ранній) ранку до (пізня) ночі гудуть в полі трактори. Проміння (вечірнє) сонця освітлювало соснові верхівки. Село розташувалося біля (сосновий) лісу.
– Поясніть уживання знака м’якшення у закінченнях прикметників.
5. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
1. Самостійна робота
– Прочитайте речення. Прикметники, подані в дужках, запишіть у потрібній формі.
– Визначте відмінок прикметників.
1 варіант
На (останній) уроці у нас була фізкультура.
Від (літня) спеки аж дихати важко.
Школярі задоволені (вчорашня) екскурсією.
2 варіант
У (сусідній) будинку живе моя подруга.
За (передня) партою сидить Павлик.
Оленка прикрасила букет (синя) стрічка.
2. Робота в парах
– Прочитайте запитання.
– Напишіть відповіді, використовуючи словосполучення, подані у дужках.
– Визначте відмінок прикметників.
– Звідки до нас прийшли діти? (Сусіднє село)
– Коли поверталися з роботи косарі? (Пізній вечір)
– Після чого настав ранок? (Коротка літня ніч)
– Де відпочивала сім’я влітку? (Синє море)
– До чого прислухався син? (Дружня порада)
3. Пояснювальний диктант
Одного (літній) ранку я прокинувся від (ласкавий) (сонячний) проміння. У моє вікно дивилося (вранішній) сонце. На (синій) небі не було жодної хмаринки. Через відчинене вікно до мене долинув мелодійний спів пташок. У порожній кімнаті було тихо і затишно. Лише запах (духмяний) (житній) хліба нагадав мені, що вранці на кухні господарювала мама.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
– Що нового дізналися на уроці?
– У яких відмінках у прикметниках чоловічого та середнього роду пишемо знак м’якшення?
– У яких відмінках у прикметниках жіночого роду пишемо знак м’якшення?
– Для чого нам потрібно це знати?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ