Тема. Відмінювання прикметників у множині. (Вправи 206-209).
Мета. Ознайомити учнів з особливостями відмінювання прикметників у множині; виробляти навички правопису закінчень прикметників у називному відмінку множини; виховувати любов до живої природи, дбайливе ставлення до неї.
Обладнання: малюнки-розмальовки: чорнобривці (додаток 10), калина (додаток 11), соняшник (додаток 12), кольорові ілюстрації квітів: волошки, сокирки, безсмертника, медуниці, звіробою, материнки (до вправи 208).
Хід уроку
I. Організація класу.
II. Перевірка домашнього
Вправа “Крісло автора”.
Учні читають складені новорічні привітання своїм друзям і близьким, скориставшись словами і словосполученнями з довідки.
III. Актуалізація опорних знань учнів.
Інтерв’ю за темою “Прикметник”.
– З чого складається наше мовлення? (З речень.)
– З чого складаються речення? (Зі снів.)
– На скільки частин мови поділено всі слова української мови? (На 10 частин мови.)
– Яку частину мови ми зараз вивчаємо? (Прикметник.)
– Яка частина мови називається прикметником?
– Яку роль відіграють прикметники у нашому мовленні?
– Як змінюються прикметники? (За числами, відмінками, а в однині – і за родами.)
IV. Повідомлення теми і завдань уроку.
Усі наші завдання сьогоднішнього уроку будуть спрямовані на відмінювання прикметників у множині.
V. Сприймання і усвідомлення учнями новою матеріалу.
1. Колективне виконання вправи 206.
А) Ознайомлення і виконання першого завдання вправи.
– Спишіть подані сполучення прикметників з іменниками у стовпчик, поставте їх у множині і запишіть через риску.
Державний прапор – державні прапори,
Мирна угода – мирні угоди,
Дружня зустріч – дружні зустрічі,
Складна задача – складні задачі,
Прикра помилка – прикрі помилки,
Погожий день – погожі дні.
– Виділіть закінчення прикметників у множині. Який висновок можна зробити про закінчення прикметників у називному відмінку множини?
Б) Опрацювання правила (с. 105), яке є логічним висновком виконаної вправи.
Висновок. Слід звернути увагу, що всі без винятку прикметники у називному відмінку множини мають закінчення – і, тому варто не забувати, що у вимові треба пом’якшувати кінцеві приголосні перед звуком [-і]. Це стосується всіх приголосних звуків (у тому числі шиплячих і губних).
2. Тренувальна вправа (усна) на закріплення вивченого правила.
Названий прикметник поставте у множині, доберіть відповідний за змістом іменник і назвіть утворене словосполучення.
Дорогий – дорогі діти.
Слабкий –
Хижий –
Мудріший –
Скупий –
Сухий –
Козачий –
Голубий –
Сміливий –
3. Вибіркове списування (за вправою 207).
А) Читання тексту вправи, визначення його головної думки.
Б) Рубрика “Слово про слово”.
Тенді? тні – тонкі, ніжні, приємні на вигляд (про рослин і людей). Граціозні – витончені, стрункі.
В) Самостійне вибіркове списування за завданням 2 вправи 207. Заохочувальний момент.
– Хто правильно, швидко й каліграфічно виконає завдання, той отримає малюнок-розмальовку квітки – символу української землі.
Наступний урок української мови ми зможемо розпочати з огляду експозиції ваших розмальовок. Якщо хтось у додатковій літературі знайде цікавинку про свою квітку, то отримає право виступу з повідомленням і заохочувальний бал.
Інформація. На планеті росте понад 200 видів калини. В Україні найпоширеніші 2 види – калина звичайна і цілолиста.
Г) Перевірка виконаного завдання (зачитування прикметників з пропущеними закінченнями).
Фізкультхвилинка.
4. Каліграфічна хвилинка.
К і сі ті ні хі ві
Підберіть і запишіть прикметники у множині, які закінчуватимуться буквосполученнями каліграфічної хвилинки.
Маленькі, косі, золоті, зелені, тихі, казкові і т. д.
– Які почуття виникають під час читання таких слів? (Радісні.)
– Такі ж веселі світлі почуття викликає і зміст наступної вправи.
VI. Осмислення, узагальнення і систематизація знань.
1. Самостійна робота (за вправою 208).
А) Словникова робота (розгляд кольорових ілюстрацій квітів, згаданих у вправі: волошка, сокирки, безсмертник, медуниця, звіробій, материнка).
Б) Письмове виконання вправи 208.
Можна запропонувати дівчаткам опрацювати перше речення, а хлопчикам – друге речення. Так буде опрацьована вся вправа.
В) Розбір прикметника за будовою.
Г) Перевірка виконання вправи.
2. Вправи для самостійної роботи (робочий зошит).
VII. Підсумок уроку.
Вправа “Продовж речення”.
– На сьогоднішньому уроці ми продовжили вивчати частину мови… (прикметник).
– Прикметники змінюються за… (числами, родами).
– Усі прикметники в називному відмінку множини мають… (закінчення – і).
– Наведіть приклади.
VIII. Повідомлення домашнього завдання з попереднім інструктажем.
С. 105 – правило, с. 106 – вправа 209.