ВІДОМОСТІ З СИНТАКСИСУ І ПУНКТУАЦІЇ
Урок № 19
Тема: Зв’язне мовлення. Загальне уявлення про стилі мовлення, сфери вживання кожного з них
Мета: дати уявлення про стилі мовлення, пояснити головну функцію та сферу вживання кожного стилю, дати уявлення про основні жанри кожного зі стилів; розвивати спостережливість, уміння виділяти головне, пам’ять, увагу, мислення й мовлення, уточнювати й збагачувати словниковий запас учнів.
Обладнання: підручник, таблиця.
Хід уроку
І. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація
ІІ. Вивчення нового матеріалу (засвоєння мовленнєвознавчих понять).
Робота з підручником.
Виконання вправ 104, 105 (усно).
Робота з підручником. Опрацювання теоретичного матеріалу (стор. 42).
Опрацювання таблиці.
СТИЛІ МОВЛЕННЯ
Назви стилів | Де використовуються | Основні жанри висловлювань |
Розмовний | У побуті | Розмови на побутові теми |
Науковий | У науці, техніці, освіті | Наукова доповідь, лекція, стаття, підручник, науковий журнал |
Художній | У | Оповідання, повість, роман, вірш, поема, п’єса |
Публіцистичний | У суспільно-політичному житті | Промова, виступ на зборах, мітингу, листівка, радіо – та телепередача |
У службових стосунках | Закон, наказ, постанова, заява, протокол, угода | |
Конфесійний (церковний) | У церковному житті | Проповідь, молитва, богослужебні книги |
ІІІ. Виконання вправ на закріплення.
Прочитати (прослухати) висловлювання. Визначити cферу вживання й можливого адресата (адресатів) кожного з них.
1. Конфесійний (церковний) стиль.
Молитва дитини за матір
Господи Ісусе Христе, що привертав малих дітей до свого серця, я знаю, що Ти радісно вислухаєш, Спасителю, молитву кожної людини, тому вислухаєш і мою щиру молитву. Я не молю Тебе, Христе любий, ні про що більше, тільки про свою рідну неньку. Пошли їй, Предобрий Господи, здоров’я та силу, щоб вона могла так далі працювати для мене і опікуватися мною, як зараз. І дай мені, Ісусе Дорогий, аби я виріс (виросла) моїй дорогій матері на втіху. Це буде моїм найбільшим щастям. А я буду славити Тебе вічно. Амінь.
З молитовника.
2. Художній стиль.
Хата моя, біла хата,
Рідна моя сторона.
Пахне любисток і м’ята,
Мальви цвітут край вікна.
В хаті спокійно й затишно,
Вечір заходить в сім’ю.
Мати задумливо й ніжно
Гладить голівку мою.
В’ється дорога далека
В хату крізь синю парчу.
Мамо, до вас, як лелека
В горі і щасті лечу.
Д. Луценко.
3. Офіційно-діловий стиль.
Стаття 51.
… Батьки зобов’язані утримувати дітей до їх повноліття. Повнолітні діти зобов’язані піклуватися про своїх непрацездатних батьків.
Сім’я, дитинство, материнство і батьківство охороняються державою.
Конституція України.
4. Науковий стиль.
Сімейно-побутові стосунки тісно пов’язані з соціальними та матеріальними умовами життя. Матеріальна незабезпеченість, соціальна незахищеність, безробіття, нестабільність суспільного життя – ці та інші соціальні явища деформують людські стосунки, роблять людей дратівливими та заздрісними. Психологічний дискомфорт зганяється на дітях і передається наступним поколінням.
Із словника етики.
Cловник.
Соціальний – суспільний; такий, що стосується відносин у суспільстві. Деформувати – спотворити. Дискомфорт – брак належних умов, потрібних для спокою, врівноваженості; відчуття незручності.
Робота біля дошки.
Записати речення, з’ясувати стильову приналежність кожного. Свою думку довести.
1. З піснею, з казкою, з словом, з молитвою муза явилась моя. (Г. Чупринка.) 2. Походження слова “музей” пов’язане із словом “муза”. У Давній Греції музеєм називали місце, що було присвячене науці, дослідженням. Слово “музика” походить також від слова “муза”. (З підручн.) 3. Громадянам гарантується свобода літературної, художньої, наукової й технічної творчості. (З Конституції України.)
Словник.
Муза – у давньогрецькій міфології одна з дев’яти покровительок мистецтв і наук; перен. – джерело поетичного натхнення. Гарантувати – забезпечувати.
Прочитати. Вказати стилістичні помилки. Відредагувати речення (усно).
На листі зелених насаджень сяяла роса. Мій олівець припинив функціонування. Учителька прорекламувала батьківські збори. У магазині прокупцеві забули вручити решту.
Робота з підручником. Виконання вправи 109.
ІV. Підбиття підсумків уроку.
V. Домашнє завдання.
Вправа 110.