Мета: ознайомити учнів з прийомом округлення при додаванні і відніманні; закріплювати вміння розв’язувати задачі, знаходити розв’язання нерівностей серед наведених чисел; розвивати мислення; виховувати інтерес до предмета.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. КОНТРОЛЬ, КОРЕКЦІЯ І ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ
1. Перевірка домашнього завдання
2. Усні обчислення. Змагання між групами
За кожну правильну відповідь група отримує фішку. Виграє група, яка набрала найбільшу кількість фішок.
– Скільки разів треба взяти по 2 дм,
– Якщо невідоме число розділити на 5 і до частки додати 1, то вийде 4. Назвіть невідоме число. (15)
– Знайти суму чисел 2; 7; 1; 3; 5; 8; 4 (30), зменшити у 10 разів. (3)
– У бідон поклали спочатку 7 кг меду, потім на 3 кг більше. Скільки важить бідон без меду, якщо з медом він важить 19 кг? (2 кг)
– Бабусі 66 років, вона старша за мою маму на 21 рік, а я молодша за маму в 3 рази. Скільки мені років? (Мамі 45 років, автору – 15)
– Периметр прямокутника дорівнює 64 см. Знайдіть довжину прямокутника, якщо ширина дорівнює 14 см. (18 см)
3. Математичний диктант
– Запишіть вирази і знайдіть
– Перший доданок 90, другий – у 3 рази менше. Знайдіть суму.
– Частку чисел 360 і 6 звільніте в 4 рази.
– Знайдіть 1 /8 від суми чисел 500 і 220.
– Частку чисел 780 і 10 звільніте на 22.
– Від числа 290 відніміть частку чисел 240 і 8.
– Число 560 звільніте на добуток чисел 70 і 2.
Відповіді: 90 + 90 : 3 = 120; 360 : 6 • 4 = 240; (500 + 220) : 8 = 90; 780 : 10 + 22 = 100; 290 – 240 : 8 = 260; 560 + 70 • 2 = 700.
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
– Запишіть кожне з чисел 27 і 568 у вигляді суми і різниці круглого та одноцифрового числа. Яке кругле число найближче до кожного з даних чисел?
27 = 20 + 7; 27 = 30 – 3; 568 = 560 + 8; 568 = 570 – 2.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Пояснення вчителя
– При додаванні і відніманні (там, де це зручно) застосовують метод округлення.
Нехай потрібно до 46 додати 39. Замість числа 39 додамо найближче кругле число 40 та знайдемо суму 46 + 40 = 86. Число 86 більше шуканої суми на 1, тому що додавали не 39, а 40. Віднімемо від 86 одиницю. Отримаємо 85.
Нехай від 93 треба відняти число 48. Замість числа 48 віднімемо найближче кругле число 50 та знайдемо різницю: 93 – 50 = 43. Число 43 менше шуканої різниці на 2, тому що віднімали не 48, а 50. Додамо до числа 43 число 2. Отримаємо 45.
2. Первинне закріплення
Завдання 474 (під керівництвом учителя)
3. Фізкультхвилинка
V. РОЗВИТОК МАТЕМАТИЧНИХ ЗНАНЬ
1. Самостійна робота
Завдання 475 (взаємоперевірка – в парах)
2. Робота над задачами
Завдання 476
– Ознайомтеся з текстом задачі. Запишіть її скорочено. Порівняйте текст з коротким записом задачі. Складіть план розв’язання задачі.
1) 217 – 173 = 44 (чол.) – виїхало на змагання;
2) 44 : 11 = 4 (к.)
Відповідь: 4 футбольних команди виїхало на змагання.
Завдання 477
(Робота над задачею проводиться аналогічно.)
Учні розв’язують задачу самостійно. Перевірка проводиться “ланцюжком”.
1) 3800 : 10 = 380 (кг) – молока додало господарство;
2) 3800 + 380 = 4180 (кг) – молока здало господарство;
3) 4180 – 3250 = 930 (кг).
Відповідь: на 930 кг молока більше здало господарство, ніж планувало.
Завдання 478 (колективно з коментуванням)
Повторення поняття “радіус” (відстань від точок кола до його центру).
КА = АС = 12 мм; DB = ВМ = 9 мм; АВ = 60 мм.
Значить, KM = КА + АВ + ВМ = 12 мм + 60 мм + 9 мм = 81 мм = 8 см 1 мм
CD = АВ – (АС + DB) = 60 – (12 + 9) = 39 мм.
– Результати обчислення перевірте вимірюванням.
Завдання 479
Учні самостійно розв’язують задачу. Пояснюють хід її розв’язання.
Кожен хлопчик отримав (10 + 8) : 3 = 6 конвертів.
Сашко повернув за 6 конвертів 36 грн, отже, 36 : 6 = 6 (грн) – ціна конверта. Тарас віддав Сашкові 4 конверти (10 – 6 = 4), а Юра 2 конверти (8 – 6 = 2). За 4 конверти Сашко віддасть Тарасові 6 • 4 = 24 (грн), а Юркові – за 2 конверти 6 • 2 = 12 (грн).
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Завдання 480; 481 (с. 76).
VII. ПІДСУМОК УРОКУ
– Що нового дізналися на уроці?
– Яке завдання здалося складним?
– Якими будуть ваші побажання на наступний урок?